Deze website maakt gebruik van cookies.

Veelgestelde vragen over het protocol voor podia

Het VNPF-bureau ontvangt vaak vragen over hoe nieuwe coronamaatregelen en de laatste versie van het protocol voor podia te interpreteren. We hebben de meest gestelde vragen daarom hieronder op een rij gezet.

Download hier versie 15 van het 'Protocol heropening podia', ingaande per zaterdag 14 augustus 2021.


Q&A laatste update: 19 augustus 2021

  • Q: Hoeveel bezoekers mag ik maximaal ontvangen per zaal?
  • A: Voor activiteiten zonder coronatoegangsbewijzen geldt dat 100% van de capaciteit op 1,5 meter afstand gebruikt mag worden. Placering, 1,5 meter afstand houden (met uitzondering van huishoudens en kinderen), registratie en gezondsheidscheck zijn hierbij verplicht. Placering is het toewijzen van een zitplaats of, wanneer de aard van de activiteit dit vergt, een vaste plaats waar de activiteit uitgevoerd mag worden.

    Voor activiteiten met coronatoegangsbewijzen geldt dat twee derde van de reguliere capaciteit zonder 1,5 meter afstand gebruikt mag worden. Hierbij is 1,5 meter afstand houden dus niet verplicht. Placering en een gezondheidscheck zijn hierbij wel verplicht. Placering is het toewijzen van een zitplaats of, wanneer de aard van de activiteit dit vergt, een vaste plaats waar de activiteit uitgevoerd mag worden. Kijk hier voor meer informatie over het organiseren van een Testen voor Toegang activiteit.
     
  • Q: Mag ik alweer op gebruikelijke wijze activiteiten organiseren voor publiek onder 18 jaar?
  • A: Voor activiteiten zonder coronatoegangsbewijzen geldt de enige uitzondering voor publiek <18 jaar dat zij onderling geen 1,5 meter afstand hoeven te houden. Zij dienen wel 1,5 meter afstand tot volwassenen te houden. In alle gevallen zijn vaste zitplaatsen nog verplicht, dus het is nog niet toegestaan om concerten met staand publiek of dansfeestjes voor 18- publiek te organiseren.
     
  • Q: Zijn er landelijk verplichte sluitingstijden opgelegd?
  • A: Er zijn vanuit de landelijke overheid geen verplichte sluitingstijden opgelegd voor culturele instellingen. Voor podia gelden dus sluitingstijden volgens de reguliere vergunning / Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Wel geldt per 10 juli 2021 een verbod op clubavonden (en elke activiteit met staand publiek) en is de horecafunctie niet toegestaan tussen 00:00 uur en 06:00 's nachts.
     
  • Q: Wat mag er nog wat betreft horeca voor publiek? 
  • A: De horecafunctie is alleen toegestaan tussen 06:00 uur en 00:00 uur. Horecafunctie is dus niet toegestaan tussen 00:00 uur en 06:00 's nachts.

    Voor horeca-activiteiten zonder coronatoegangsbewijzen gelden nog wel bepaalde voorwaarden (zie protocol) zoals alleen consumpties nuttigen op de vaste zitplek, registratie, gezondheidscheck en 1,5 meter afstand houden (met uitzondering van personen die op hetzelfde adres wonen). 

    Voor activiteiten met coronatoegangsbewijzen gelden ook  bepaalde voorwaarden (zie protocol) zoals alleen consumpties nuttigen op de zitplek, registratie en gezondheidscheck. Kijk hier voor meer informatie over het organiseren van een Testen voor Toegang activiteit.
     
  • Q: Hoe zit het met catering voor personeel en artiesten? 
  • A: Consumpties voor personeel en artiesten  zijn weer toegestaan in kantines en backstage, inclusief alcohol en op alle tijdstippen.
     
  • Q: Hoe zit het met het alcoholverbod?
  • A: Er is geen sprake meer van een alcoholverbod, echter is de horecafunctie niet toegestaan tussen 00:00 uur en 06:00 's nachts. 
     
  • Q: Hoe zit het met de mondkapjes(plicht)?
  • A: Er is geen sprake meer van een mondkapjesplicht. 
     
  • Q: Hoe zit het nu precies met gezelschappen en hoeveel bezoekers naast elkaar mogen zitten zonder 1,5 meter afstand als zij wel/niet deel uitmaken van een gezamenlijk huishouden?
  • A: Zowel binnen (niet in de thuissituatie) en buiten mag een groep/gezelschap uit een onbeperkt aantal personen bestaan. Personen in een gezelschap moeten onderling echter nog steeds 1,5 meter afstand van elkaar houden, met uitzondering van personen uit hetzelfde huishouden (die op één adres wonen) en kinderen tot en met 12 jaar.

    Voor activiteiten zonder coronatoegangsbewijzen geldt dus dat bezoekers onderling nog steeds 1,5 meter afstand dienen te bewaren, met uitzondering van kinderen tot en met 12 jaar en personen die op hetzelfde adres wonen.

    Bij activiteiten met coronatoegangsbewijzen hoeft niemand 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Kijk hier voor meer informatie over het organiseren van een Testen voor Toegang activiteit.
     
  • Q: Wat moet ik nu precies registreren van bezoekers? Volstaat het om alleen gegevens van de hoofdticketkoper te registreren?
  • A: De huidige richtlijnen stellen dat je als podium verplicht bent om elke bezoeker voor binnenkomst te vragen om: volledige naam, emailadres, telefoonnummer en toestemming om deze gegevens te mogen gebruiken voor eventueel bron- en contactonderzoek van de GGD.  Naast deze gegevens dien je van elke bezoeker de dag en aankomsttijd te registreren.
     
  • Q: Mogen wij zomaar gegevens van onze ticketkopers delen met de GGD als deze erom vragen? Hoe zit dit volgens de AVG/juridisch?
  • A: Nee, alleen indien de bezoeker daar vooraf expliciet toestemming voor heeft gegeven mogen zijn/haar gegevens gedeeld worden met de GGD. Daarom moeten podia en festivals naast volledige naam, emailadres en telefoonnummer ook alle bezoekers verplicht vragen om toestemming deze gegevens vervolgens te mogen gebruiken voor eventueel bron- en contactonderzoek van de GGD.

Gerelateerd nieuws

Meer