Deze website maakt gebruik van cookies.

Weet Waar Je Koopt

Doel van de campagne is om bewustzijn te creëren bij het publiek: waarom is het onwenselijk dat er kaarten (voor meer dan het oorspronkelijk bedrag) worden doorverkocht en hoe koop je je kaarten wel veilig?

Dagelijks kopen duizenden mensen hun kaartjes voor concerten, theatervoorstellingen, voetbalwedstrijden en andere evenementen via internet. Wat velen niet weten, is dat er naast de officiële online verkooppunten ook veel websites zijn die op grote schaal kaarten opkopen en doorverkopen met als enig doel het maken van winst. 

Het publiek betaald – vaak onbewust – veel meet voor een toegangskaart dan de oorspronkelijke prijs. Dit komt omdat het onderscheid tussen officiële en niet-officiële voorverkoopadressen moeilijk te maken is. Ook blijkt dat niet alle kaarten die zijn gekocht via deze ‘tussenhandel’ gegarandeerd toegang geven tot het evenement. Bezoekers die via deze tussenhandel kaarten kopen, betalen niet alleen teveel, maar helpen daarnaast onbedoeld de doorverkoop van tickets in stand te houden. 

 

Wat is secundaire ticketing precies?

 

Secundaire ticketing – ook wel tussenhandel genoemd – is handel in tickets zonder toestemming van de organisator, artiest of zaal, met het maken van winst als enig doel, in de praktijk houdt het in dat in Nederland een dertigtal bedrijven dagelijks kaarten opkoopt voor concerten, evenement en sportwedstrijden om de3ze met winst te verkopen. Dit is meestal in strijd met de algemene voorwaarden van de organisator. Aangezien de tussenhandelaren geen investering hoeven te doen in het evenement en alleen het risico van het gekochte kaartje lopen, is het risico laag en de winst hoog. De organisator maakt en betaald ene landelijke en regionale promotiecampagne voor een artiest en de handelaar lift daarop mee.

 

Waarom is secundaire ticketing een probleem?

 

Dit doorverkopen van kaarten gebeurt zonder toestemming van de artiest of organisator, en doordat dit op grote schaal gebeurt, wordt onnodig schaarste gecreëerd. Zo blijven er weinig kaarten over die te koop zijn voor het oorspronkelijke bedrag. Vaak zijn bezoekers zich niet bewust van het feit dat zij veel meer betalen voor hun toegangskaart. Bezoekers komen veelal via Google of andere zoekmachines bij een tussenhandelaar terecht die geen connectie met de artiest of de organisatie heeft, maar wel kaarten verkoopt voor meer dan de oorspronkelijke prijs. Door termen als officiële kaarten, de laatste kaarten, betrouwbaar en veilig, denken veel bezoekers dat ze bij de officiële voorverkoopadres zijn beland.

 

Doorverkoop gebeurt niet alleen bij uitverkochte evenement. Ook veel evenement die nog in de verkoop moeten gaan of waarvoor nog voldoende kaarten bij de officiële voorverkoopadressen  beschikbaar zijn, worden kaarten tegen een veel hogere prijs aangeboden. Dit wordt in veel gevallen echt niet gemeld, of zelf ontkend, via de secundaire ticketverkopers.

 

Enerzijds wordt het publiek gedupeerd, anderzijds loopt de cultuursector belangrijke inkomsten mis. Het gaat om ons publiek dat teveel betaald. Artiest en organisator hebben een lager entreebedrag vastgesteld om concerten voor een grotere groep toegankelijk te houden. Door het opkopen van deze kaarten zijn gewone bezoekers alsnog gedwongen om teveel te betalen. Daarnaast kunnen bezoekers hun geld maar één keer uitgeven en als ze teveel betalen voor een toegangskaart geven mensen minder uit aan andere concerten of aan horeca en merchandising op de concertlocatie. Dit geld gaat nu naar tussenhandelaren die niet investeren in cultuur. Dit leidt er dus toe dat er minder geld terugvloeit in de cultuurindustrie, wat uiteindelijk leid tot een minder cultureel divers aanbod in ons land. 

 

Lees meer op ´Weet waar je koopt´.


Gerelateerd nieuws

Meer