Deze website maakt gebruik van cookies.

De do’s en don’ts van het cultureel persbericht

21-10-2015 | Bron: cultuurmarketing.nl

Om je nieuwe programma, festival of voorstelling te promoten stuur je er een persberichtje uit. In jouw ogen is het een prima berichtje, maar het wordt door de media toch niet opgepakt. Waarom niet? Een overzicht van tips op basis van veel voorkomende fouten in het maken en versturen van een persbericht.

Er zijn allerlei aspecten die van invloed zijn op het wel of niet gepubliceerd worden van jouw persbericht. Je zou het misschien niet denken, maar de publicatie van een persbericht heb je voor een groot deel in eigen hand.

Of een persbericht geplaatst wordt is logischerwijs afhankelijk van de inhoud. Persberichten zijn vaak onduidelijk of bevatten te weinig informatie. Denk niet vanuit jezelf, maar bedenk wat voor de ontvanger duidelijk is. Zorg dat je bericht nieuwswaarde heeft. Dit lijkt heel logisch, maar uit de praktijk blijkt dit niet zo te zijn. In dit artikel vind je enkele criteria die nieuwswaarde bepalen en vele andere tips om je persberichten te verbeteren, zoals het hanteren van de juiste indeling, timing, spelling en het selecteren van de beste ontvangers.