Deze website maakt gebruik van cookies.

De online marketingstrategie van TivoliVredenburg

12-12-2016 | Bron: cultuurmarketing.nl

Graciela Velasco was tot en met december 2015 verantwoordelijk voor de online strategie bij TivoliVredenburg, het Utrechtse muziekcentrum met vijf zalen dat in juni 2014 officieel werd geopend. Ze vertelt over hoe twee uiteenlopende muziekinstellingen als Tivoli en Vredenburg online bij elkaar kwamen en welke rol het publiek daarin speelde.

Met de komst van TivoliVredenburg in het verschiet moest er online van alles gaan gebeuren. Velasco heeft toen de online strategie voor TivoliVredenburg geschreven en mede uitgevoerd. Met behulp van de juiste content was het uitgangspunt voor de strategie om de verschillende culturele achtergronden van Tivoli en Vredenburg samen te brengen.

De grootste uitdaging voor Velasco was om de twee totaal verschillende merken met hun eigen kanalen, tone of voice, geschiedenis en volgers of fans samen te brengen onder één dak. Bij Tivoli werd er nog veel met hagel geschoten, elke medewerker postte een bericht over het event waarvan diegene verantwoordelijk was voor de promotie. Ook Vredenburg had zijn eigen kanalen met hun eigen publiek. Onder de merknaam TivoliVredenburg moest nu een nieuw muziekcentrum worden geprofileerd, met alle soorten muziek en voor iedereen toegankelijk.

Het proces dat daarop volgde was ingewikkeld. De ontwikkeling van de huisstijl verliep stroef en volgens Velasco was het moeilijk om houvast te creëren in de marketingstrategie. Bovendien werd er nog gewerkt met een tijdelijke website en maakte ‘online’ slechts een gering onderdeel van de marketingwerkzaamheden uit. 

Lees hier meer over de aanpak van de nieuwe online marketingstrategie van TivoliVredenburg.