Deze website maakt gebruik van cookies.

Introductie SKEN Ticketkeur belangrijke stap in voorlichting van consumenten over veilig kopen toegangskaarten

14-01-2012 | Bron: VNPF

Op zaterdag 14 januari is tijdens Noorderslag 2012 het SKEN Ticketkeur geïntroduceerd: het keurmerk voor primaire ticketverkopers in de cultuur- en entertainmentbranche.

De introductie van het Ticketkeur is een belangrijke stap in de bestrijding van ongereguleerde doorverkoop van toegangskaarten. Het doel is consumenten duidelijkheid te verschaffen welke verkopers direct in opdracht van de organisator werken en dus een betrouwbaar product voor de juiste prijs aanbieden. Het Ticketkeur is een vervolg op de publiekscampagne Weet Waar Je Koopt en is het eerste keurmerk dat is ontwikkeld door de Stichting Kwaliteit Evenementen Nederland.

Dagelijks kopen duizenden mensen hun kaartjes voor concerten, theatervoorstellingen, voetbalwedstrijden en andere evenementen via internet. Wat velen niet weten, is dat er naast de officiële online verkooppunten ook veel websites zijn die op grote schaal kaarten opkopen en doorverkopen met als enig doel het maken van winst.

Als bezoeker betaal je via deze websites – vaak onbewust – veel meer voor een toegangskaart dan de oorspronkelijke prijs. Soms anderhalf tot drie keer meer dan de artiest of organisator van een evenement vraagt. Ook blijkt dat niet alle kaarten gegarandeerd toegang geven tot het evenement.

Dit doorverkopen gebeurt zonder toestemming van de artiest of organisator, en doordat dit op grote schaal gebeurt, wordt onnodig schaarste gecreëerd. Zo blijven er weinig kaarten over die te koop zijn voor het oorspronkelijke bedrag.

Om publiek te informeren over de nadelen en risico’s van doorverkoop sloegen artiesten, organisatoren en brancheorganisaties twee jaar geleden de handen ineen en lanceerden de publiekscampagne Weet Waar Je Koopt. De ontwikkeling van het Ticketkeur is in nauwe samenwerking met Weet Waar Je Koopt tot stand gekomen en is een belangrijke vervolgstap in het creëren van duidelijkheid voor de consument.

SKEN Ticketkeur benoemt de kwaliteit waar verkooppunten aan moeten voldoen. Alleen bedrijven die rechtstreeks werken in opdracht van de organisatoren kunnen zich aansluiten. De bedrijven worden door onafhankelijke certificeerders gecontroleerd. Het logo van SKEN Ticketkeur mag alleen gebruikt worden door goedgekeurde bedrijven.

Weet Waar Je Koopt en de Stichting Kwaliteit Evenementen (SKEN) hebben hiermee een nieuwe stap gezet om het publiek te geven waar het recht op heeft: een ticket voor een eerlijke prijs.

De partijen die voor het keurmerk opgaan zijn op dit moment: Eventim, Event Travel, Paylogic, See Tickets, Ticketpoint, Ticketscript, Ticketservice, VNPF (de poppodia in Nederland), VSCD (de schouwburgen en concertzalen in Nederland). Zij vertegenwoordigen het overgrote deel van de ticketverkoop in Nederland.

In het panel zaterdag wordt de introductie van SKEN Ticketkeur besproken door Jon Heemsbergen (Melkweg, Weet Waar Je Koopt), Hans Ligtermoet (directeur Vereniging Van EvenementenMakers VVEM), Henk Schuit (SEE Tickets), Berend Schans (Vereniging van Nederlandse Poppodia en Festivals VNPF) en Willem Westermann (Stichting Kwaliteit Evenementen Nederland SKEN).

Zie ook sken.nl en weetwaarjekoopt.nl