Deze website maakt gebruik van cookies.

Jeroen Blijleve over 30 jaar Patronaat

06-10-2014 | Bron: Entertainment Business

Het Patronaat in Haarlem bestaat dit jaar 30 jaar. Directeur Jeroen Blijleve kijkt met Jeroen van Trierum, van Entertainment Business, terug én vooruit. “Wij willen midden in het centrum van de popmuziek in Haarlem staan. Om zo de popcultuur nog rijker te maken.”

Wat was het absolute hoogtepunt in 30 jaar Patronaat?
Jeroen Blijleve: “Het is moeilijk om maar één ding te noemen. Er zijn hier immers 500 evenementen per jaar. Als ik toch iets moet noemen, dan zeg ik de try-out die Doe Maar hier hield voor hun reünieconcert. Dat was heel bijzonder. Een relatief kleine zaal voor zo’n grote naam. Dit optreden was een grote hype in Haarlem. Iedereen wilde erbij zijn. Er was dan ook een echte run op de kaarten.”

Weet je nog wat het eerste optreden was?
“In 1984 verzorgde de Belgische rockgroep T.C. Matic het eerste optreden dat hier te zien was.”

Hoe hard hebben de bezuinigingen het Patronaat getroffen?
“Die zijn hier hard aangekomen. We hebben een rekensom gemaakt en daar is uitgekomen dat wij het de komende vier jaar met twee ton per jaar minder moeten doen. Dat zijn geen misselijke bedragen. Toch hebben we het voor elkaar gekregen een passende begroting te maken. Natuurlijk hebben de bezuinigingen gevolgen. Een daarvan is dat het uiteindelijke resultaat neutraal blijft en dat je met minder mensen meer moet doen. Vroeger waren er pieken en dalen binnen de programmering. Die had je nodig om op adem te komen. Die rustperiodes zijn verdwenen. We gaan nu in één ruk door. Daarnaast zijn de producties die we draaien groter geworden. Het is niet makkelijk om dit tempo vol te houden. Dat is ook de boodschap aan de politiek. Overigens staan wij hier niet alleen in. Ik zie het ook bij andere instellingen.”

Wat is de oplossing?
“Een van de dingen waar we nu de nadruk op leggen, zijn zogeheten locatieprogrammeringen. Zo organiseren wij concerten in Caprera, de Philharmonie en Woodstock69. Bij die laatste traden afgelopen zomer de rappers van Wu-Tang Clan op. Daar kunnen we dan 2200 tickets voor verkopen. Bij een optreden in de Philharmonie praat je over 1600 kaartjes. Je kunt groter programmeren, en dat heeft een financiële meerwaarde. Daarnaast hebben we als een van de eerste poppodia een business club opgericht om het Patronaat te ondersteunen. Jammer is wel dat al die extra inkomsten weer verdampen om de gevolgen van de bezuinigingen op te vangen.”

Wat is de toekomstambitie?
“Wij willen als poppodium midden in het centrum van Haarlem staan. Om zo de popcultuur nog rijker te maken. Het Patronaat moet niet gezien worden als een instituut met een hoge drempel, maar als een open huis waar iedereen terecht kan.”