Deze website maakt gebruik van cookies.

Nice to Know: Jukely Unlimited

06-11-2014 | Bron: Fortune

Tijdens het VNPF congres van afgelopen september werd er in een van de panels gesproken over nieuwe verdienmodellen voor podia. In Amsterdam is het cultuurplatform We Are Public, waar je voor één bedrag iedere maand naar 30 evenementen kan, een succes. En nu is er in New York een experiment bezig dat nieuw publiek naar concerten wil lokken en ook werkt op basis van lidmaatschap: Jukely Unlimited.  

Jukely Unlimited wil het publiek naar concerten lokken. Dit doen ze door op basis van een algoritme dat hun leden aan (nieuwe) artiesten koppelt. Het algoritme kijkt naar wat het lid eerder geluisterd en leuk gevonden heeft en bepaald zo wat hij/zij waarschijnlijk ook leuk zal vinden. Zo lijkt het op de Radio functie van Spotify. Het doel is om het publiek naar het concert van deze (nieuwe) artiest te verleiden. 

Voor 25 dollar kan er een lidmaatschap gekocht worden en ontvangen leden een update met concerten in de buurt die zij, volgens het algoritme, leuk zouden moeten vinden. Het geheel is nu nog een experiment en de vraag blijft of financiële risico's kunnen worden beperkt als je in de toekomst met je lidmaatschap ook naar dure concerten kan. 

Het idee van lidmaatschappen voor concerten is niet helemaal nieuw, denk bijvoorbeeld maar aan Subbacutcha!. Interessant aan dit experiment is dat er een algoritme bij komt kijken die het concerten aanbod voor ieder individueel lid cureert. Zo ontdek je nieuwe muziek en kun je het gelijk live gaan zien. Maar of het Jukely Unlimited ook gaat lukken om nieuw publiek te werven moet nog blijken.