Deze website maakt gebruik van cookies.

Oud VNPF stagiair Fleur Verduin wint IASPM BA Thesis Bachelor Prize

15-01-2015 | Bron: Fleur Verduin

Oud VNPF stagiair Fleur Verduin heeft een week voor Noorderslag te horen gekregen dat ze de IASPM BA Thesis Bachelor Prize in ontvangst mag nemen voor haar scriptie ‘Social Ticketing’. In 2014 studeerde zij met deze scriptie af aan de opleiding International Music Management (Hogeschool Inholland). 
Het onderzoek deed Fleur in opdracht van de Weet Waar Je Koopt campagne. Vanuit de initiatiefnemers van deze campagne werd er bezorgdheid geuit over de groei van secundaire ticketers op social media. Fleur onderzocht hoe groot dit beoogde probleem daadwerkelijk was/is. 
 
Voor het onderzoek onderzocht ze in totaal 5 secundaire organisaties. Om de resultaten in perspectief te kunnen plaatsen heeft ze tevens 5 primaire organisaties (officiële verkooppunten) toegevoegd aan het onderzoek. Zo heeft ze een totaalbeeld kunnen schetsen van de aanwezigheid van ticketing organisaties op social media. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat secundaire organisaties in mindere mate actief zijn op social media dan gedacht. Een aantal organisaties heeft weliswaar veel volgers, maar deze volgers lijken maar weinig betrokken. Tevens stijgen de grotere primaire organisaties op de meeste vlakken (activiteit en betrokkenheid) boven de secundaire uit. Een opvallend ‘probleem’ is één specifieke secundaire organisatie. Deze organisatie doet zich op social media voor als een informatiefeed voor concerten en festivals, waardoor het voor gebruikers een algemene pagina lijkt, maar elke klikbare link leidt naar een website waar kaarten tegen woekerprijzen worden verkocht. 
 
De IASPM popscriptieprijzen worden elk jaar uitgereikt door de International Association for the Study of Popular Music. De jury bestond dit jaar uit Niels van Poecke (PhD candidate at Erasmus University), Albert Meijer (past winner of the 2014 IASPM MA Popular Music Thesis Prize), Lutgard Mutsaers (Researcher and Professor of Music, University of Groningen), Job de Wit (music journalist, 3voor12) and Janke Brands (music professional, Eurosonic). De prijs wordt uitgereikt aan de best onderzochte en best geschreven scriptie van het betreffende jaar op het gebied van ‘populair music’. Naast de Bachelor prijs is er tevens een prijs voor de beste Master scriptie.
 
Naar aanleiding van deze prijs presenteert Fleur haar resultaten tijdens Noorderslag.