Deze website maakt gebruik van cookies.

Ticketing anno 2014: De stand van zaken

15-10-2014 | Bron: Entertainment Business

In nog geen jaar tijd is het ticketinglandschap in de Benelux behoorlijk opgeschud. Grote partijen worden opgekocht of zijn zelf op overnamepad, nieuwe initiatieven bevechten de onderkant van de markt en ondertussen blijft de techniek voortschrijden. Entertainment Business geeft een overzicht van een bewogen periode. 

De grote verschuivingen binnen het immer in beweging zijnde tickeringlandschap startten in november 2013, toen Timoco en See Tickets aankondigden om hechter samen te gaan werken. Dit met als achterliggend doel om hun positie op de dance- en festivalmarkt verder uit te breiden. “De partijen bundelen hun krachten op gebied van kaartverkoop, marketing en promotie, en ontwikkelen een aantal nieuwe producten en diensten”, zo werd in het persbericht gemeld.

Voor See Tickets was de samenwerking een manier om een vooraanstaande positie op de dance- en festivalmarkt te verwerven, zo stelde Henk Schuit, algemeen directeur See Tickets: “Deze uitbreiding past in ons streven om de consument een zo volledig mogelijk uitgaansaanbod te kunnen bieden. See Tickets is met deze stap in alle uitgaanssegmenten nu sterk vertegenwoordigd.”

Per 1 januari 2014 bleek dat wat als een ‘intensief samenwerken’ werd gepresenteerd uiteindelijk een overname van Timoco door See Tickets werd.


SFX integreert Paylogic

In december 2013 werd bekend dat de Amerikaanse entertainmentgigant SFX Entertainment 75 procent van Paylogic had overgenomen. Paylogic was op het moment van acquisitie gewaardeerd op een bedrag van 22 miljoen dollar. “Paylogic heeft structureel bewezen dat zijn oplossingen een groot succes zijn als er ongekende vraag naar tickets bestaat”, zo gaf Robert F.X. Sillerman, chairman en CEO van SFX Entertainment aan. “Dit niveau van technische kwaliteit is onmisbaar voor ons bij het verbinden van vele miljoenen EMC (Electronic Music Culture - red.) fans met hun favoriete content en evenementen, en tevens bij het onderling verbinden van fans door integraties met sociale media.”

Boze tongen fluisterden dat het SFX vooral te doen was om de databasegegevens die worden gegenereerd bij de grote evenementen waar Paylogic de ticketing voor verzorgt. Jan Willem van der Meer, CCO van Paylogic, benadrukte dat de kernwaarden van Paylogic door de deal met SFX niet zullen veranderen.

Paylogic blijft dezelfde white-label services aanbieden aan evenementhouders, ook buiten SFX en ook aan niet-dance muziekevenementen, sportevenementen en culturele evenementen. “Waarbij dezelfde toonaangevende niveau’s van service, betrouwbaarheid en bescherming en veiligheid van data gewaarborgd blijven”, aldus Van der Meer. “Databases met klantgegevens staan niet ter discussie. Die blijven volledig in handen van de klanten en van niemand anders. Dat is altijd een grote kracht van Paylogic geweest.”

 

See in Duitse handen

In maart van dit jaar werd See Tickets, dat eerder in het jaar Timoco had overgenomen, zelf onderdeel van een grotere club. CTS Eventim nam Stage Entertainments ticketingbedrijven in Spanje, Nederland en Frankrijk over. Beide bedrijven sloten daarbij tevens een exclusieve ticketingovereenkomst voor Europa en Rusland. Het betrof betreft See Tickets Entradas SA in Madrid en See Tickets Nederland BV in Hoofddorp. Beide verkopen naast de musicals van Stage Entertainment ook tickets voor een breed scala aan evenementen waaronder concerten, theatervoorstellingen en sport.

Tegelijkertijd verwierf CTS Eventim Top Tickets France SAS dat is gevestigd in Parijs en heeft het de gehele ticketverkoop overgenomen voor Stage Entertainment in Rusland. Musicalproducent Stage Entertainment werkte al langer met CTS Eventim en maakt voor haar kaartverkoop in Duitsland al enkele jaren gebruik van hun diensten. Klaus-Peter Schulenberg, CEO van CTS Eventim stelde over de overname: “Met de aankoop van de drie ticketingbedrijven, zetten wij de structurele expansie voort in onze hoogwaardige core business.

Stage Entertainment is de onbetwiste marktleider op haar terrein en onze exclusieve partnership garandeert een duurzame groei.” Henk Schuit van See Tickets gaf aan dat de consument uiteindelijk het meest gebaat is bij de overname: “Voor See Nederland is het zeer goed nieuws dat wij met deze overeenkomst onderdeel worden van de grootste ticketingonderneming van Europa.

Voor consumenten betekent de overname van See door CTS Eventim een welkome verbreding en verrijking van het aanbod waardoor er uiteindelijk meer keuze zal zijn. Organisatoren en producenten kunnen rekenen op een verbreding van de dienstverlening met meer bereik en extra distributie- en promotiemogelijkheden. See krijgt ook toegang tot de state-of-the art technologie van CTS Eventim. Dit is een zeer positieve ontwikkeling.”

 

ticketscripts eigen kracht

Waar anderen opgingen in grotere vissen, zocht ticketscript de kracht bij zichzelf. In mei werd bekend dat zij vanuit het streven om internationaal verder uit te breiden en innovatieve diensten te ontwikkelen voor de evenementenindustrie een nieuwe investeringsronde hadden afgerond, waarbij een investering van 7 miljoen GBP (8,6 miljoen euro) is gedaan door het  Londense FF&P Private Equity.

Over deze nieuwe investering zei Frans Jonker, CEO van ticketscript: “Ik ben bijzonder enthousiast dat we deze investering kunnen aankondigen. FF&P Private Equity is de perfecte partner om ticketscript naar een hoger niveau te tillen. We bieden een grensverleggende ticketingoplossing en deze investering stelt ons in staat onze positie te versterken, de toenemende klantvraag te beantwoorden en internationaal verder uit te breiden.”

Henry Sallitt, Director van FF&P Private Equity: “Wij zijn zeer verheugd dat we in ticketscript hebben geïnvesteerd, ticketscript is een vooruitstrevende partij in de Europese ticketingmarkt. We ondersteunen de ambities van het management om de marktleiderspositie internationaal verder uit te breiden. FF&P Private Equity staat bedrijven terzijde bij het realiseren van hun groeiambities, we kijken er naar uit om samen te werken met ticketscript en het bedrijf te helpen verder te ontwikkelen.”

 

Ticketmaster verovert België

Aan de kant van Ticketmaster bleef het in Nederland relatief rustig. De uitspraak van het Internationale Hof van Arbitrage die in 2013 een einde maakte aan de slepende zaak tussen Live Nation Entertainment en ticketer CTS Eventim AG heeft voor rust gezorgd en het bedrijf is vanuit die positie vooral gaan bouwen. Wel is Ticketmaster in België flinke stappen aan het nemen. Live Nation Entertainment heeft in januari het Belgische Ticketnet overgenomen en dat bedrijf omgedoopt tot Ticketmaster België.

Ticketmaster België heeft zich in Brussel gevestigd, met Didier Decaestecker – voorheen onder meer MD bij LijnCom – als managing director die de taak heeft de integratie van Ticketnet in de Ticketmaster organisatie te voltooien. Bij de overname werd gemeld dat naast klanten als Live Nation, Les Francofolies de Spa en C-Live actief gezoocht ging worden naar nieuwe partijen binnen de industrie om de ticketing voor te verzorgen.

Mark Yovich, president Ticketmaster International: “Er is veel potentie voor groei vanwege de levendige live-entertainment en sportmarkt in België. We kijken ernaar uit om onze ticketingtechnologie daar uit te rollen en daar bestaande en nieuwe klanten mee van dienst te zijn, net als onze andere producten en service.”

In september werd bekend dat Ticketmaster in België het Sherpa.be platform heeft overgenomen, de Belgische marktleider (1,2 tot 1,8 miljoen tickets per jaar) op het gebied van tickets voor Belgische live-events. Het in 2000 opgerichte Sherpa werd in 2006 overgenomen door Stage Entertainment. Begin 2013 kocht mede-oprichter Hubert Laterre het bedrijf terug, waarna het een enorme groei doormaakte.

In boekjaar 2013-2014 (afgesloten in juni) was de omzet van Sherpa.be met 16 procent toegenomen. De operationele winst verdubbelde tot 700.000 euro en het aantal websitebezoekers steeg met 75 procent. Hubert Laterre blijft aan boord en werkt samen met Didier Decaestecker. ““Een fantastisch moment voor Sherpa.be”, aldis Laterre. “Ons bij de meest innovatieve ticketer ter wereld voegen, is de ultieme beloning voor jarenlang hard werk door een team van professionals.

Via Ticketmaster zijn we in staat nieuwe kansen te pakken en te onderzoeken. Ik kijk uit naar de samenwerking als we met ons bedrijf een nieuwe fase in gaan.”

 

Kansrijke ruilhandel

Waar alle aandacht uitgaat naar de verschuivingen bovenin de markt, blijft het middensegment in Nederland stabiel en komt er onderin ruimte voor nieuwe initiatieven. Sommige daarvan, het in 2013 gestarte Ticketpunk (‘tickets & service without the cowcrap’) bijvoorbeeld, blijven in de opstartfase hangen. Andere, zoals Ik Ben Aanwezig, groeien gestaag.

Ook andere initiatieven van jonge ondernemers groeien uit tot vaste waarden in het ticketinglandschap. Zoals het initiatief TicketSwap, een platform waar consumenten die een e-ticket over hebben, deze voor een ‘normaal’ (maximaal 120% van de kostprijs) bedrag kan doorverkopen. De consument uploadt het ticket als pdf-bestand , waarna het op een persoonlijke verkooppagina verschijnt. Kopers kunnen de ticket afrekenen met iDeal, waarna deze direct per e-mail bezorgd wordt. Het systeem kende een langzame start, maar wint ontegenzeggelijk aan populariteit, wat zich onder meer rondom Lowlands bewees.

Tijdens de finale van de Studenten Ondernemersprijs op 8 september sleepte initiatiefnemer Hans Ober met zijn TicketSwap de Lefprijs (naast de eer ook een mediacampagne ter waarde van €20.000,- in dagblad Metro) in de wacht. “Hans Ober heeft in een moeilijke en volle markt, in korte tijd een zeer kansrijke positie verworven”, aldus het juryrapport. “Het gaat om een product dat nationaal, en ongetwijfeld ook internationaal heel groot kan worden.”

 

Verstomde zwarthandeldiscussie

Kaartjes voor evenementen worden steeds vaker op naam worden verkocht om op deze manier doorverkoop te minimaliseren of uit te sluiten. Double Vee maakt zich er in Nederland, met name rond de concerten van Kraftwerk, zeer hard voor.

In 2013 in samenwerking met See Tickets, waarbij alle bezoekers hun ID-nummer moesten koppelen aan het gekochte ticket. Recent, voor een nieuwe reeks Kraftwerk-shows in het Amsterdamse Paradiso, zijn de tickets in samenwerking met Ticketmaster op naam gesteld. Laatstgenoemde is dit jaar voorzien van het SKEN keurmerk, al lijkt het er op dat dit keurmerk – in de markt gezet om officiële ticketers te onderscheiden van de secondary ticketers die woekerprijzen vragen – niet zo heel veel impact meer zal maken. Niet vanwege de achterliggende gedachte, wel vanuit het publiek.

Het lijkt er op dat de consument inmiddels goed weet waar zij moeten zijn voor officiële tickets. Met het genoemde TicketSwap wordt een deel van de secondary ticketing circuit ondervangen. Ironisch genoeg wordt er binnen TicketSwap gebruik gemaakt met een tarief dat in het initiatiefvoorstel Van Dijk & Van Toorenburg, ontworpen was om woekerprijzen bij doorverkoop van tickets en secondary ticketing een halt toe te roepen, wordt gehanteerd. Begin 2013 was dat weer even heel actueel.

Een van de resultaten van de Hoorzitting Popmuziek begin vorig jaar, was dat SP-kamerlid Jasper van Dijk stelde werk te zullen maken van het uit 2008 stammende initiatiefvoorstel. Destijds (begin april 2013) stelde hij dat hij hoopte dat het nog voor de zomer door de Eerste Kamer zou zijn.

Inmiddels zijn we weer twee zomers verder en is het nog steeds niet aan bod gekomen in de Kamer. Met het steeds vaker niet direct, net niet helemaal, of laat uitverkopen van grote concerten (recent Pharrell Williams en Lady Gaga bijvoorbeeld) lijkt die markt over zijn piek en is de hele zwarthandeldiscussie een beetje verstomd.