Voordrachten Festivalprogramma van het jaar 2024
Voordrachten IJzeren Podiumdieren 2024
- Voordrachten Podiumprogramma van het jaar 2024
- Voordrachten Meest indrukwekkende prestatie op het gebied van Duurzaamheid van 2024
- Voordrachten Meest indrukwekkende prestatie op het gebied van Diversiteit & Inclusie van 2024
- Voordrachten Marketingcampagne van het jaar 2024
- Voordrachten Festivalprogramma van het jaar 2024
Voordrachten Festivalprogramma van het jaar 2024
Appelpop
Appelpop heeft in een aantal jaar zich ontwikkeld tot het toonaangevende festival voor een nieuwe generatie festival bezoekers. Voor hele hordes 14 tot 18 jarigen is Appelpop het enige en beste festival om te ontdekken hoe leuk live muziek en festivals kunnen zijn. Een enorme prestatie voor een gratis toegankelijk festival.
Best Kept Secret (Voordracht 1)
De meest spraakmakende festivalheadlineshow van 2024? Dat moet wel de terugkeer van Justice op het hoofdpodium van Best Kept Secret zijn geweest: een overdonderend audiovisueel spektakel. De kracht van de programmering van BKS ligt echter zeker niet louter op het hoofdpodium: PJ Harvey, Slowdive en St. Vincent gaven fantastische shows en reikten hiermee naar ware headlinerstatus, in dezelfde grote tent waar ook Tramhaus en Royel Otis tekenden voor hun definitieve doorbraak.
Ook op de vele kleinere podia beleefden een zeer divers keur aan artiesten hun Nederlandse doorbraken, om nog maar te zwijgen over de Casbah, het zeer geliefde stage waar artiesten de tent juist constant áfbraken.
Dat is Best Kept Secret in een notendop: een doordachte en liefdevol uitgewerkte programmering die het hele muzikale spectrum omvat, de blik naar buiten gericht, artiesten die hun beste show er geven en er graag terugkomen, aangevuld met een pallet van smaakvol, verantwoord eten en verscheidene andere kunstdisciplines – dit alles weerspiegeld in een avontuurlijk publiek, jong en oud en alles ertussen in, op zoek naar muzikale uitdaging in een perfect setting.
Best Kept Secret (Voordracht 2)
Mooi programma met aandacht voor talent, nieuwe opkomende bands, Een side programma van kunst op het veld en in de publieke ruimte. Goed eten bijzonder schoon festival terrein.
Booster Festival
De unieke combinatie van een muzikantendag en een showcaseprogramma maakt Booster al meer dan 10 jaar een vaste waarde in de talentontwikkelingsketen van Oost-Nederland. Van een zeer kleinschalig begin is het uitgegroeid tot een niet meer weg te denken evenement waar veel muzikanten voor het eerst echt kennismaken met de muziekindustrie.
Met feedbacksessies, workshops en masterclasses verlegt Booster de horizon voor talent dat aan het begin van hun carrière staat. De muziekindustrie erkent dit en onderneemt dan ook in toenemende mate de reis naar Enschede.
Tijdens het showcaseprogramma ademt de binnenstad van Enschede in al haar uithoeken talent: van grote kerk tot boksclub en van spacebar tot bonbonnière.
Daarbij is de manier van samenwerken met het conservatorium uitzonderlijk: het festival, van programmering tot evaluatie, wordt in hoge mate georganiseerd door studenten als onderdeel van hun minor. Zij doen daarmee real-life ervaring op met de wereld van de popmuziek in de volle breedte.
Ingegeven door de corona-pandemie kent Booster ook een sterke online variant, waardoor veel artiesten aan hun plaatsing op Booster een prachtige showreel over houden.
Niet voor niets is Booster dragende partner in het convenant van Basis tot Booster: de toonaangevende manier van samenwerken van alle talentontwikkelingsinitiatieven in Gelderland en Overijssel.
Grauzone (Voordracht 1)
Grauzone geeft een plek aan underground genres en een subcultuur die niet op veel plekken tot uiting komen. Denk hierbij aan wave, industrial en goth. Dit maakt dat ik de programmering erg interessant vind.
Grauzone (Voordracht 2)
Het Grauzone Festival is een unieke parel in het Nederlandse festivallandschap. Het combineert cutting-edge muziek, kunst en film in een intieme setting die liefhebbers van alternatieve en undergroundcultuur samenbrengt. Met een gedurfde line-up die genres zoals post-punk, wave, industrial en experimentele elektronica omarmt, biedt het een podium aan zowel iconische namen als opkomend talent. De toevoeging van kunstinstallaties, boeiende lezingen en filmvertoningen maakt het een multidisciplinaire ervaring. Grauzone onderscheidt zich door zijn edgy sfeer, creativiteit en focus op kwaliteit boven massa. Dit festival inspireert, verrast en verbindt, en verdient absoluut erkenning als leukste festival van Nederland!
Grauzone festival (Voordracht 3)
De opmars van Grauzone Festival als een van Nederlands spannendste festivals zette ook in 2024 voort met een uniek, grensverleggend festival van wereldwijde allure. Een vernieuwend en urgent programma dat genres en disciplines moeiteloos combineert – een mix van muziek, kunst, film en performance die klassieke verwachtingen doorbreekt en een podium biedt voor opkomende en experimentele artiesten. Met deze interdisciplinaire aanpak, die ook een jongere generatie (Gen Z) aantrekt, heeft Grauzone zich gevestigd als een voorbeeldstellend festival voor de toekomst.
In 2024 ontving Grauzone een recordaantal nieuwe festivalgangers, presenteerde men nieuwe locaties zoals de Grote Markt en GR8, aantal dagen werd uitgebreid naar 4 (met gratis programma op donderdag) en maanden vantevoren uitverkocht. Ook werd de clubnacht ‘Graunacht’ uitgebreid; een meeslepende ervaring tot 5 uur snachts met tientallen gerenommeerde en opkomende (inter)nationale DJ’s, lichtshows, live dansers en performers.
Toch wist het ook zijn intieme karakter te behouden. Want wie Grauzone binnenstapt, komt terecht in een unieke wereld waar beeldende kunst, muziek, performance en subculturen met elkaar versmelten in unieke ervaringen: van de adembenemende ‘wearable art’ van Daphne Karstens tot de uitgebreide kunsttentoonstelling ‘Fetish’. Grauzone bewees wederom een unieke ontmoetingsplek te zijn. Stevig geworteld in de queer community biedt het festival al sinds 2013 een vegan aanbod en hanteert het duurzaamheid als kernwaarde. Grauzone kiest bewust voor treinen boven vliegen – omdat het de overtuiging is, niet een opgelegde regel.
Met nieuwe subsidies (2025-2028) en een versterkt team bouwt Grauzone verder aan een inspirerende toekomst waarin creativiteit, inclusiviteit en innovatie samenkomen.
Grauzone festival (Voordracht 4)
Diversiteit en inclusiviteit vormen de ruggengraat van Grauzone, zowel in visie als uitvoering. In 2024 was dit sterker dan ooit zichtbaar. Het festival programmeerde diverse acts zoals de Iraanse Khorshid Dadbeh, feministische postpunkbands Dream Wife en CLT DRP, Nuha Ruby Ra, Grandma’s House, Genn, transartiest Föllakzoid, en queer performers zoals Chelsea Boy, Angel Spiders en Daauwe. Deze inclusieve aanpak trok meer bezoekers uit de queer community en een grote groep Gen Z’ers, die zich vrij voelden zichzelf te zijn.
De tentoonstelling FETISH belichtte met werk van acht internationale kunstenaars (o.a. Dae Uk Kim en Hans van Bentem) de invloed van fetisjisme op subculturen, LGBTQIA+, mode en muziek. Dit sloot perfect aan bij het diverse programma en publiek.
Grauzone creëert een vrijplaats geworteld in de queer community, waar inclusiviteit niet alleen wordt gepredikt maar geleefd. Sinds 2019 handhaaft het festival een eerlijke genderverdeling en is het al sinds 2013 veganistisch. Het festival zet in op veiligheid met een getraind team vrijwilligers dat als aanspreekpunt fungeerde voor bezoekers. Samen met een divers bestuur en vrijwilligers van alle leeftijden en culturele achtergronden zorgt Grauzone voor een intieme, veilige sfeer.
We vinden het belangrijk om verschillende perspectieven uit te dragen, maar ook naar extern personeel, zoals security van poppodia waar we mee samenwerken. We zorgen dat zij goed zijn ingelicht en gebriefd, zodat de veilige en intieme sfeer van het festival gewaarborgd blijft op een respectvolle manier, zonder dat ons publiek zich onveilig hoeft te voelen.
Grauzone inspireert met een unieke combinatie van visie, programma en uitvoering. NRC noemde het terecht: “Een brede viering van tegenculturen, waar niemand zich buitengesloten voelt.” Dit maakt Grauzone een voorbeeld voor festivals wereldwijd en hopen we festivals te inspireren.
Here’s The Thing
Met klinkende recencies van o.a. OOR, Dansende Beren en 3voor12, maakte het Here’s The Thing festival dit jaar alle tongen los. Niet voor niets stonden de vier area’s naast liefhebbers van post-punk, garagerock,en indierock, óók vol met delegates. Programmeurs en boekers uit heel Nederland reisde af naar Tilburg om klanken op te vangen van o.a. Kid Kapichi, Fat Dog, Ditz, Lander & Adriaan, University, Pip Blom, Gurriers, Library Card, Hiqpy, Maria Iskariot en nog 20+ andere spraakmakende acts uit zowel binnen als buitenland. Door zorgvuldig te kiezen voor opkomende namen en underground favorieten bood het festival een mix die zowel niche-muziekfans als een breder publiek aansprak. En dat pakte fantastisch uit! Niet voor niets gaven de bezoekers bijna een 9 (!) op de vraag uit de aftermail hoe ze de shows hadden beleefd. De sfeer werd nóg hoger beoordeeld, maar dat kon ook haast niet anders met o.a. een toiletgroep die als secret area was omgebouwd tot een rave inclusief gratis Salmari én inhoudelijk programma. De mannen van PRSPCT braken de toiletten tent bijna letterlijk af. Complete line-up: Kid Kapichi Fat Dog Lander & Adriaan Ditz Gurriers Pip Blom Cardinals University Cloudsurfers Library Card Hiqpy Cloud Cafe Maria Iskariot Gen and the Degenerates Carsick Captain Kaiser Bongloard Nore Bowl Coco Cocaine badtime Death Sells
Het Moment (Voordracht 1)
Het MOMENT laat zien dat hiphop hier nog bruist, leeft en zegeviert. Door juist de het talent in eigen land en gemeenschap te zoeken, (en zelfs in eigen stad, met legendarische Tilburgse gangster-rapper Meneer C) weet Het Moment het juiste momentum te vinden en de juiste snaar te raken bij het hiphoppubliek. Zonder amerikaanse import-supersterren, maar juist met lokale helden. Al twee jaar een ode aan Nederlandse hiphopcultuur. Mooi moment om een prijs te krijgen toch?
Het Moment (Voordracht 2)
Na een succesvolle lancering in 2023 heeft deze organisatie doorgepakt en wist het de 2e editie uit te verkopen. Met een volledig Nederlandstalige line-up brachten ze een eigenzinnig programma dat het complete hiphop-landschap in de spotlight zet, van oude acts tot nieuwe talenten. Jonge bezoekers krijgen geschiedenisles met legacy-acts en de oudere garde ziet hier nieuwe artiesten. Dit evenement is voor en door de scene en staat met rood omcirkeld in alle agenda’s. De 3e editie is inmiddels aangekondigd; Het Moment is er om te blijven.
Jera On Air
Het team van Jera On Air blijft zichzelf ieder jaar maar weer overtreffen door de verbreding, de niche, de vernieuwing, de inclusiviteit op te zoeken met telkens een retensterk programma. Jera On Air 2024 was er weer een om te smullen en zelden zo’n compleet en kloppende billing gezien afgelopen zomer dan die van Jera. Spot on!
Le Guess Who?
Ieder jaar nodigen Le Guess Who?, COMSOS (het wereldwijde muziekplatform van LGW) en U? (het gratis toegankelijke stadsprogramma van LGW) gevestigde artiesten en jonge talenten uit als gastcuratoren om hun eigen speciale programma’s samen te stellen, waarin ze hun communities, inspiratie, opkomende acts en gelijkgestemde artiesten presenteren. Le Guess Who? ziet muziek als een kunstvorm die talen, grenzen en culturen overstijgt. Dit jaar, misschien wel meer dan ooit, wist het festival, in een wereld waarin we steeds verder verdeeld raken, met haar programma mensen op lokaal niveau en wereldwijd dichter bij elkaar te brengen en nieuwe inzichten en ideeën te stimuleren.
Left Of The Dial
Een aantal dagen in het jaar verandert heel Rotterdam in een showcase festival wat zichzelf geen showcase festival noemt. Onbekende acts ontdekken gaat op geen enkel festival zo goed als bij Left of The Dial. Van Punk tot energieke electro, indie tot singer songwriters. Veel geprezen, maar toch ondergewaardeerd festival!
Oyster
In slechts twee jaar tijd wist Melkwegs’ multidisciplinaire festival Oyster zich te bewijzen als een vernieuwende kracht in het festivallandschap. Het festival richt zich voornamelijk op opkomend hiphop-, R&B- en elektronisch talent uit de UK en programmeert in alle zalen van de Melkweg (inclusief de Expo en Cinema). Melkweg weet met Oyster dan ook een jong, gretig en energiek publiek aan zich te binden.
Recensies benadrukken het innovatieve karakter van het festival, waarbij 3voor12 opmerkte: “Onze conclusie: met het verdwijnen van WOO HAH/ROLLING LOUD en Appelsap is Oyster Festival een belangrijke kickstarter voor Britse hiphop in Nederland.” Dit maakt Oyster niet alleen onderscheidend, maar ook onmiskenbaar relevant voor (toekomstig) liefhebbers van het genre.
Ook het multidisciplinaire karakter draagt bij aan deze onderscheidende rol binnen het genre, want naast de vele muziekacts wordt het programma aangevuld door een film- een expoprogramma, met afgelopen jaar onder meer de film ‘Tribal Mark’ van Skepta (inclusief Q&A met de Grime-grootheid zelf) en een expositie van Teoni met werken die niet veel later in het Tate Modern te zien waren.
Spot Groningen met het Takeroot festival
Takeroot is steeds meer voor Americana artiesten ’the gateway to Europe’. Een internationaal publiek ziet dit en komt hiervoor naar Groningen.