11 maart Culturele Business Dag #3: toezicht houden in roerige tijden

4 maart 2021

Organisaties hebben te dealen met een veelheid aan veranderingen op financieel, maatschappelijk en sociaal vlak in extreem korte tijd. Hoe houd je toezicht?

Regel hier je toegang.

Op 11 maart op de derde editie van de Culturele Business Dag staat daarom de vraag centraal: hoe houd je toezicht wanneer verandering een constante factor is? Met bijdragen van onder anderen Carolien Gehrels en Abdelkader Benali. 

Tijdens de derde Culturele Business Dag spreken we wederom met diverse gasten uit de culturele sector, creatieve industrie en het bedrijfsleven. Organisaties hebben te dealen met een veelheid aan veranderingen op financieel, maatschappelijk en sociaal vlak in extreem korte tijd. Denk bijvoorbeeld aan de corona-crisis, wegvallende inkomstenstromen, de Me Too-beweging en Black Lives Matter. Veel organisaties hebben radicale koerswijzigingen moeten doorvoeren of speelden in op snel veranderende omstandigheden. De vraag die daarom centraal staat tijdens deze editie: Hoe houd je toezicht wanneer verandering een constante factor is? 

We onderzoeken wat de rol is van de Raad van Toezicht en Bestuur in tijden van crisis en hoe je als directeur-bestuurder een goede risicoanalyse kan maken op het moment dat er grote veranderingen plaatsvinden. Hoe ziet een optimale Raad van Toezicht eruit wanneer de wereld op z’n kop staat? En wat betekent dit voor de verhoudingen tussen directeur-bestuurder en de raad? 

Programma
We trappen af met een keynote van Carolien Gehrels, de kersverse voorzitter van de Raad van Toezicht van het Holland Festival, European Cities Director bij Arcadis en oud-wethouder Kunst en Cultuur bij de Gemeente Amsterdam. Zij reflecteert op de dynamiek tussen Raad van Toezicht en directeur-bestuurder in tijden van crisis.

Verder duiken we in de casus van het Rembrandthuis samen met directeur-bestuurder Lidewij de Koekkoek en voorzitter Raad van Toezicht Maarten Feilzer. Zij vertellen over hoe zij hebben gehandeld in crisistijd wanneer bezoekersaantallen drastisch kelderden. Wat is de toegevoegde waarde geweest van een Raad van Toezicht en wanneer schuurde het?

De tweede casus van het programma is van BredaPhoto waar directeur Fleur van Muiswinkel en bestuursvoorzitter Bart Straatman terugblikken op september 2020 toen, door commotie, het werk ‘Destroy my face’ van Erik Kessels weggehaald werd. We horen hoe zij opereerden in deze crisissituatie.