17 programmeurs uit popsector ronden tweede editie Training Artistiek Ondernemerschap af
21 april 2022
De tweede editie van de Training Artistiek Ondernemerschap Poppodia & -Festivals is deze week afgerond door 17 programmamakers uit de popsector.
Met tweewekelijkse colleges, intervisie en werkgroepen is wederom een kader geboden om binnen het eigen vakgebied van programmeur verdieping te vinden en misschien ook tot nieuwe inzichten te komen. Na de enthousiaste reacties op de eerste editie van de training in 2021, besloot de VNPF de training wederom aan te bieden, in samenwerking met Coaching in de Cultuur.
Ik kijk met veel voldoening terug op de training en ik zie veel praktische toepassingen, waarvan ik er een aantal al in de praktijk breng. Een aanrader voor iedereen werkzaam als artistiek verantwoordelijke in onze popsector waar het veel te vaak gaat over (presteren op de) korte termijn, terwijl we veel vaker moeten stilstaan bij de toekomst.
Kees van den Berg
(Nieuwe Nor)
De training biedt artistiek verantwoordelijken hengsels om een sterkere focus op de artistieke kwaliteit en signatuur te leggen. De veronderstelling hierbij is dat scherpte op het eigen artistieke profiel ook behulpzaam is bij het aanvragen van subsidies. Daarnaast is het goed voor de popsector als het eigen artistiek bewustzijn verder wordt ontwikkeld, niet alleen sector-breed, maar ook in relatie tot andere (kunst)disciplines. Daarnaast vervagen de grenzen tussen de verschillende disciplines steeds meer en zijn veel kunstprojecten trans-disciplinair. Daar is in de training weer veel aandacht aan besteed.
Ik vond de training erg waardevol. Ik zou het iedereen aanraden deze training te doen. Je leert veel over jezelf door middel van analyses, maar juist ook door het analyseren van anderen en het groepsproces. De aangereikte methodes worden direct toegepast, waardoor je snel en veel progressie maakt. Het is super waardevol om met collega's uit het veld inzichten te delen en met elkaar na te denken over de toekomst.
Eva van Netten
(o.a. Welcome to the Village en Explore the North)
PPO
De deelnemers konden een aanvraag doen bij het programma PPO en een flink deel van de kosten vergoed krijgen. Het Platform Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst (PACCT) is een initiatief van het complete culturele werkveld en is opgericht met maar één doel: het verbeteren van de arbeidsmarkt in de culturele en creatieve sector. PACCT heeft het PPO (Permanente Professionele Ontwikkeling) ontwikkeld om de duurzame inzetbaarheid van werkenden in de sector te verhogen.
Lees meer over de training in dit artikel