3 tips voor klantgerichtheid in cultuurorganisaties

8 december 2022

Optimaal klantkennis verzamelen, verspreiden en benutten is voor veel cultuurorganisaties een uitdaging. Welke rol kan de marketeer hierin spelen?

Klantgerichtheid kan worden samengevat als het intern verspreiden van klantkennis en het benutten van deze klantkennis door alle medewerkers van een organisatie. Dit blijkt voor cultuurorganisaties vaak een uitdaging. Dat komt omdat er in veel gevallen een breed aanbod is, en er veel verschillende type bezoekers en relaties zijn. Dat zorgt doorgaans voor een complexe verzameling aan klantkennis en -informatie.

Daarnaast moeten organisaties met een duidelijke artistieke missie een balans vinden tussen artisticiteit en klantgerichtheid. In de commerciële sector is het vaak een stuk makkelijker om een product direct aan te passen als blijkt dat het niet voldoet aan de wensen van de klant, terwijl het product in de cultuursector vaak autonoom is. Tot slot hebben veel culturele organisaties aandacht voor sociale inclusie en brede toegankelijkheid. De zoektocht naar bezoekers die minder vertrouwd zijn met het aanbod betekent ook dat er vaak minder klantkennis over deze doelgroepen aanwezig is.

Hoe ga jij als marketeer om met deze uitdagingen wanneer het gaat over het genereren en het verspreiden van klantkennis? Hoe vervul jij jouw rol in het overleg met directie, programmeur / curator en de afdeling educatie als het gaat om klantgericht werken?

Cultuurmarketing zet de tips op een rij.