Entertainment Business
Achtergrond: “Steeds meer regels rondom live-selfies”
20 november 2025
Live-momenten worden massaal vastgelegd en gedeeld via social media.
De redenen daarvoor kunnen verschillen, net als de mate waarin het gewenst is dat iedereen alles dat live gebeurt filmt en verspreidt. Esther Hammelburg deed onderzoek naar dit fenomeen en ziet verandering ontstaan: “We zitten in een pushbackfase, mensen zoeken naar balans.”
Tijdens een concert of festival kijken we tegenwoordig niet alleen meer naar wat er op het podium gebeurt, we leggen het ook vast met onze telefoons. Selfies, groepsfoto’s en complete concertregistraties; van begin tot einde zijn bezoekers bezig om hun livebelevingen vast te leggen. Dat is niet alleen maar om op later tijdstip nog eens terug te kijken op een live-ervaring, maar vooral ook om via socials met anderen te delen wat we aan het meemaken zijn. “De livebeleving is hybride geworden. We beleven live niet alleen meer ter plekke, maar ook via de media waarmee we onze ervaringen delen,” vertelt mediawetenschapper Esther Hammelburg. Zij doet onderzoek naar media in onze samenleving en is specifiek geïnteresseerd in de toenemende vervlechting van media(technologieën) en fysieke omgevingen, waarbij ze kijkt naar wat dit betekent voor mens en maatschappij. In 2021 promoveerde ze op haar onderzoek ‘Being there live’, over mediagebruik onder bezoekers van live-evenementen. Ze onderzocht wat de kracht is van een live beleving en hoe die in hedendaagse events met media tot stand komt.