Sound Diplomacy
Achtergrond: Trigger Cities, hoe nieuwe muzieksteden het wereldtoneel veroveren
23 juli 2025
Wat maakt een stad invloedrijk in de wereldwijde muziekindustrie?
Jarenlang waren dat gevestigde namen als Londen, New York of Berlijn. Maar in het digitale tijdperk verschuift 'de macht': nieuwe generaties artiesten breken juist door vanuit steden die lang als ‘perifeer’ golden. Deze steden worden ‘Trigger Cities’ genoemd, broedplaatsen waar muziekcarrières razendsnel kunnen opbloeien.
Wat zijn Trigger Cities?
De term ‘Trigger City’ werd in 2019 geïntroduceerd door het dataplatform Chartmetric. Het verwijst naar steden die een onevenredig grote rol spelen in de eerste groeifase van artiesten. Denk aan Bogotá, São Paulo, Jakarta of Kuala Lumpur. In deze steden ontstaan sterke ‘streams’, socialmediavolging en viraal bereik, vaak sneller dan in traditionele muziekhubs.
Waarom zijn deze steden zo invloedrijk?
Volgens Chartmetric zijn er een paar factoren die Trigger Cities zo krachtig maken:
- Ze hebben jonge, hyper-betrokken luisteraars die niet alleen luisteren, maar ook delen, remixen en promoten
- Sociale media en streaming zijn er bijzonder invloedrijk
- Digitale advertenties zijn goedkoper, wat het makkelijker maakt om buzz te creëren
- De muziekconsumptie is grensoverschrijdend: er is veel belangstelling voor nieuwe genres, talen en internationale artiesten
Niet alleen een industrieverhaal, maar ook beleidskans
Het verhaal van Trigger Cities is niet alleen interessant voor muzieklabels, maar ook voor overheden. Chartmetric werkt inmiddels met culturele instellingen, steden en ministeries aan beleid voor culturele export. Een voorbeeld is Servië, dat de wereldwijde omzet van zijn artiesten wil verdubbelen tegen 2030, en dat doet met behulp van data en strategische inzichten.
Een nieuw soort muziekstad
Trigger Cities dagen het klassieke beeld van een ‘muziekstad’ uit. In plaats van grote studio’s of infrastructuur gaat het hier om digitale netwerken, fancommunities en lokale scenes met internationale impact. Denk aan de wereldwijde doorbraak van Amapiano uit Zuid-Afrika of de kracht van K-pop uit Seoul, het begint lokaal, maar groeit viraal.
Wat kunnen we ervan leren?
Trigger Cities laten zien dat culturele invloed vandaag de dag gedistribueerd, datagedreven en community-gedreven is. Wie culturele ontwikkeling wil stimuleren , of het nu als beleidsmaker, producent of programmeur is, doet er goed aan om deze steden emn/of dit fenomeen serieus te nemen.