Rendement.nl
Agressie en geweld bestrijden met integrale aanpak
4 december 2025
Steeds vaker krijgen medewerkers in publieke functies te maken met agressie en geweld door bezoekers, reizigers en omstanders.
Wie in de openbare ruimte werkt, is extra kwetsbaar. De werkgever moet niet alleen beleid hebben, maar een integrale aanpak toepassen om werknemers te beschermen. Werknemers die werken in de publieke dienstverlening hebben bijna dagelijks te maken met ongewenst gedrag door derden. Nederland zou koploper zijn in Europa als het gaat om het aantal agressie- en geweldsincidenten op de werkvloer.
Bovendien neemt het aantal incidenten de laatste jaren toe. In een recente uitzending van het tv-programma Zembla wordt zelfs gesproken over Nederland Agressieland. Agressie en geweld op het werk komt voor op verschillende manieren:
- verbaal (schelden, schreeuwen, felle woordenwisseling);
- fysiek (bijten, duwen, schoppen, slaan, spugen);
- psychisch (bedreigen, chanteren, intimideren, vernederen).
Ook werknemers bij bedrijven hebben hiermee te maken. Met welke vorm medewerkers te maken hebben, hangt samen met de functie. Werknemers lopen niet alleen risico lichamelijk verwond te raken, maar kunnen ook emotionele schade oplopen.
Preventie en aanpak van agressie en geweld
De werkgever is volgens de Arbowet verplicht beleid te hebben om agressie en geweld, vormen van psychosociale arbeidsbelasting (PSA), tegen te gaan. Bestrijden van agressie en geweld vraagt om een integrale aanpak: preventie, de-escaleren, nazorg en sancties. In alle communicatie naar derden moet duidelijk zijn wat de gedragsregels zijn en wat de sancties zijn als deze niet worden nageleefd. De interne organisatie moet ingericht zijn op het signaleren en aanpakken van incidenten. Beveiliging, monitoring en toegangscontrole kunnen preventief werken. Alleen werken moet voorkomen worden en er moet een goede meldregeling zijn. De-escaleren is een onmisbare vaardigheid die geweld kan voorkomen. In een agressietraining kunnen werknemers leren om agressie vroegtijdig te herkennen en ermee om te gaan. Goede nazorg kan voorkomen dat medewerkers (alsnog) langdurig uitvallen.