Alvast een selectie interessante sessies tijdens online ESNS ’21
7 januari 2021
Hoe de muzieksector zich langzaam herpakt, zich opnieuw uitvindt, transformeert en de volgende stappen zet, komt aan de orde tijdens de komende conferentie-editie van ESNS 2021.
De muziekindustrie is als onderdeel van de culturele sector hard geraakt door de crisis. Met de aankondiging van het beschikbare vaccin en het uitvoeren van de eerste testen van live evenementen door Fieldlabs Evenemneten lijkt er voor het eerst sinds maanden zicht op verbetering.
Hoe de muzieksector zich langzaam herpakt, zich opnieuw uitvindt, transformeert en de volgende stappen zet, komt aan de orde tijdens de komende conferentie-editie van ESNS 2021.
Met een gevarieerd programma en gerenommeerde sprekers uit binnen- en buitenland komen alle relevante onderwerpen langs in het thema van dit jaar 'The Road To Recovery'. Presentaties, paneldiscussies, workshops, keynotes en interviews verschaffen inzichten en geven antwoorden op vragen hoe we als industrie verder (zouden moeten) gaan.
Onderstaand een selectie:
VNPF en Popcoalitie presenteren: Een gesprek met de Raad voor Cultuur. Hoe ziet het ideale popbeleid van de toekomst eruit?
De Raad voor Cultuur (hierna: Raad) wil de komende periode oplossingen ontwerpen voor een aantal gesignaleerde problemen in de cultuursector. Daarbij horen: een gezonde arbeidsmarkt; een inhoudelijke inrichting van het gesubsidieerde bestel waarin ook popcultuur een passende plaats vindt; een betere samenwerking tussen de verschillende overheden (landelijk en regionaal).
In dit gesprek willen we het vooral hebben over het tweede punt. De andere twee komen ongetwijfeld ook aan bod. De Raad wil de komende periode alternatieven voor het huidige bestel verkennen om vervolgens te kunnen adviseren over een nieuw of verbeterd bestelontwerp voor de periode vanaf 2025. De Raad zal hierbij o.a. gebruikmaken van informatie de ze ook ophaalt uit dit gesprek. Hoe worden programmerende organisaties in de popsector het beste ondersteund? Hoe ontwikkelen we duurzaam talent? Hoe worden popkunstenaars in alle fases van hun carrière het beste ondersteund? Hoe ziet het ideale popbeleid van de toekomst eruit? Voor het bedenken van nieuwe ideeën moeten we ontsnappen aan vaste denkpatronen (lees: de manier waarop het bestel nu is ingericht of de gedachte: ‘geef mij maar zoveel mogelijk geld dan komt het wel goed’).
- vertegenwoordiging van de Raad voor Cultuur die een kort presentatie geeft van het advies Onderweg naar Overmorgen.
- Jolanda Beyer, directeur-bestuurder Patronaat
- Henca Maduro directeur Epitome Entertainment
- Yael Watchman, muzikant
VNPF presenteert: Deze Nemen We Mee! Een positief gesprek over door COVID-19 veroorzaakte noviteiten die standhouden
Protocollen, draaiboeken, routekaarten, reproductiegetallen, veiligheidsberaad… Jemig, wat hebben we veel geleerd het afgelopen jaar. De Churchill uitspraak ‘Never waste a good crisis’ hangt ons inmiddels soms stevig de keel uit. Dat daargelaten willen we in dit gesprek stil staan bij een aantal geleerde lessen. Zaken die we na deze pandemie anders gaan doen. We doelen niet op zaken als ‘wat vaker thuiswerken’ of ‘meer online vergaderen’. Nee, we doelen op echt structurele wijzigingen in je bedrijfsvoering, programmering, etc.
Getrokken lering die mogelijk voor collega’s ook als inspirerend voorbeeld kunnen dienen. We gaan in gesprek met:
- Ingrid Beer, beleid en ontwikkeling Rewire festival, Den Haag.
- Eva van Netten muzikant (BlackboxRed), festivalorganisator, Welcome to the Village, Explore the North festival, Leeuwarden.
- Joery Wilbers, directeur-bestuurder ECI-Cultuurfabriek, Roermond.
- Jos Feijen, directeur-bestuurder Effenaar, Eindhoven.
Gespreksleiding: Evita de Roode, docent Leisure & Eventsmanagement at Willem de Kooning Academy, Rotterdam
VNPF presenteert: Het mooie van de crisis
Tijd voor een uurtje positiviteit! Het afgelopen jaar heeft de live popsector laten zien dat niets de creativiteit en vernieuwingskracht van deze sector klein kan krijgen. Sterker nog, zelfs in een crisis waarin juist de podiumkunsten en live-entertainment extreem zwaar getroffen worden, spat de veerkracht ervan af bij veel podia, festivals, producenten, programmamakers en organisatoren. “Ogen wennen altijd aan het donker”, schreef poppodium Rotown afgelopen najaar treffend, maar het ene paar ogen went blijkbaar sneller dan het andere. Hoe is het te verklaren dat juist in de live popsector zoveel veerkracht te bespeuren is? Waar komt dat volhardende positivisme vandaan? En hoe doe je dat eigenlijk, zó snel schakelen naar nieuwe vormen en initiatieven in een wereld van complexe producties? Het is eigenlijk vreemd dat de live popsector nog niet door de samenleving op het schild gehesen is als lichtend voorbeeld van hoe je door een crisis kunt laveren.
In dit panel zoeken we naar verklaringen voor deze veerkracht, bespreken we een paar sprekende voorbeelden en blikken we natuurlijk ook – door een positieve bril – vooruit. POPLIVE-onderzoeker Martijn Mulder verklaart de (veer)kracht van de sector vanuit zowel internationaal onderzoek als lokale voorbeelden. We gaan in gesprek met:
- Harry Hamelink (Artistiek directeur Motel Mozaique, muziekprogrammeur Oerol, organisator Parfum de BoemBoem). Hij vertelt over MoMo Fabrique, waarover de Volkskrant schreef “In Rotterdam weten ze hoe ze een festival in coronatijd moeten bouwen”.
- Johan Gijsen (directeur Le Guess Who?) deelt zijn ervaringen over Le Guess Who? En LGW OFF.
- Kelly Hammer, directeur Burgerweeshuis die dankzij de crises eindelijk een passen formaat zaal krijgt voor Deventer en omstreken.
Wat mag de live industrie van de media verwachten en vice versa?
Corona heeft de live industrie op z’n gat geslagen in 2020. Geen concert of festival kon meer doorgaan in de normale bezetting. Om het publiek toch iets te bieden kwamen livestreams en concerten on demand weer in schwung met een voortrekkersrol voor de media die dit kunnen faciliteren. Wie heeft hier het meeste baat bij? En wat mogen de partijen van elkaar verwachten? En als in 2021 weer meer mag, verandert er dan iets in de relatie tussen media en live industrie?
In dit Nederlandstalige panel praat Atze de Vrieze (VPRO) met:
- Eric van Eerdenburg (MOJO/Lowlands),
- Joost van Abeelen (013) en
- Roosmarijn Reijmer (NPO/3FM).
Succesvolle Covid festival formats
Een (internationaal) panel dat vier events uitlicht die in 2020 hun nek uitstaken en met innovatieve oplossingen kwamen om fans toch van hun favoriete acts te laten genieten. een gesprek met
- Michal Kaš?ák (Pohoda Festival)
- Helin Sildna (Talinn Music Week)
- Kate Webster (Base Camp Festival) en
- Raphael Meyersieck (Electrisize Festival)
Gespreksleider is Gordon Masson (IQ Magazine).?
Belastingkwesties tijdens en buiten de crisis
In een Nederlandstalige presentatie ,gaat Dick Molenaar (All Arts Belastings Adviseurs) in op de fiscale aspecten met betrekking tot de verschillende ondersteuningsmaatregelen zoals bijvoorbeeld TOZO, NOW, TVL, TOGS.
Festivals & concerts – nieuws op het gebied van AR – VR
Wat wordt er op het moment ontwikkeld en hoe zou een virtual reality event er uitzien? Wat is er mogelijk op het gebied van interactie en in hoeverre kan de oorspronkelijke festivalbeleving worden benaderd? Een internationaal panel van technische experts en virtual designers brengen ons up to speed. In gesprek met:
- Justin Bennington (Somewhere Systems)
- Ryan Miller (Club Quarantäne)
- Sam Distaso (Sansar/Wookey) en
- Ashley Crowder (VNTANA).
Afrekening van live concerten in het post-corona tijdperk
Het panel bespreekt de huidige afspraken tussen podia, boeker, management. Schadevergoeding, eenzijdig annuleren etc. In gesprek met:
- Marjolein Kooijman (De Groene Engel).
- Marijke de Zee, Dorine Schoon (Platform freelance musici)
- Will Maas (Vakgroep Muziek/Ntb) en
- Wiboud Burkens.
Gespreksleider is Alexander Beets (Maxanter).
YES Group panel over de Road to Recovery
Een internationaal panel over hoe in hun ogen de heropening van grote events er daadwerkelijk uit zal gaan zien.
- Pascal Viot (Paleo Festival) en
- Henrik Bondo (Roskilde)
praten namens YES met panelleden
- Morton Therkildsen (Crowd Safety Manager Roskilde),
- Sabine Funk (International Training for Crowd and Safety Management),
- Coralie Bereal (Vorst Nationaal),
- Michal Sladeck (Pohoda) en
- alexandra von Samson (Goodlive).
Ook de moeite waard zijn de verschillende keynote interviews met veteranen in de muziekbusiness zoals bijvoorbeeld Scumeck Sabottka (MCT Agentur). De concert promoter en mede- oprichter van FEAT Scumeck Sabottka praat over 'ticket touting' en hoe venues, promoters en agents samen kunnen werken om doorverkoop tegen te gaan. De vragen worden gesteld door Emma Banks (CAA).
Een uitgebreid overzicht en aanvullende info over alle speakers en panelleden vind je hier.