Bron

Berenschot

Berenschot-analyse: grote verschillen in Europese royalty-inning

9 oktober 2025

Berenschot-analyse: grote verschillen in Europese royalty-inning

Adviesbureau Berenschot heeft onderzocht hoe Europese collectieve beheersorganisaties (CMO’s), waaronder BumaStemra, GEMA en PRS, auteursrechten innen en uitkeren aan makers.

De whitepaper “Who gets paid when the music plays?” vergelijkt vijftien landen en laat zien dat er grote verschillen bestaan in efficiëntie, transparantie en snelheid van uitbetaling. De onderzoekers constateren dat de Deense CMO KODA het meest efficiënt werkt: dankzij digitalisering, transparantie en een sterk juridisch kader weet KODA per inwoner aanzienlijk meer royalty’s te innen dan andere landen. Volgens Berenschot zou de totale Europese opbrengst uit muziekgebruik met ruim 50% kunnen stijgen als alle CMO’s zo effectief zouden functioneren.

Hetgeen in het rapport staat is niet per se het standpunt van de VNPF. De bevindingen kunnen wel relevant zijn voor muziekgebruikers, zoals podia en festivals, die via licenties bijdragen aan deze royaltysystemen. Een goed functionerend, transparant en efficiënt CMO-stelsel is in het belang van  makers, maar kan dat ook zijn voor muziekgebruikers.