Bron

AD.nl

Bibelot geeft jongeren korting op alle shows

6 maart 2025

Bibelot geeft vanaf nu iedere show maximaal twintig jongeren 25 procent korting op hun kaartje.

Het Dordtse poppodium hoopt zo meer jong volk te trekken. "Als we dit niet doen, hebben we misschien over tien jaar geen doelgroep meer over." De inflatie blijft maar stijgen en huizen zijn onbetaalbaar geworden. "Het is voor jongeren, de ‘pechgeneratie’, financieel niet heel gemakkelijk om ook nog eens uit te gaan", zegt Chris Verheijen van Bibelot tegen het AD. "Daarom lanceren we nu de campagne Pechko, wat staat voor pechkorting. We zien dat er heel weinig jongelui binnenkomen bij onze evenementen en daarom willen we hen tegemoet komen door een flinke korting te geven."

Bibelot is niet de eerste organisatie die daarmee komt. Eerder kwam festival Best Kept Secret met een soortgelijke actie. “Wij doen dat nu ook om jonge mensen met cultuur in aanraking te blijven laten komen. We moeten onszelf aantrekkelijker maken, bijvoorbeeld door andere muziek te programmeren zoals hiphop. Ook hebben we een nieuwe programmeur die zich vooral richt op het nachtleven.”

Een andere belangrijke prikkel is dus financieel van aard. Van het maximale aantal van 800 kaarten per show in de grote zaal, gaan er vooralsnog 20 met korting over de toonbank. Kaartkopers hoeven zich niet te identificeren, maar alleen een hokje aan te vinken op de website. Verheijen: “We wilden per se geen drempel door bijvoorbeeld een abonnement te introduceren. We gaan ervan uit dat mensen te goeder trouw handelen en bij de deur kunnen we uiteraard altijd om hun ID vragen.”