Bron

Green Events

Campingafval: gedragswetenschappelijke inzichten en oplossingen

9 april 2025

Campingafval: gedragswetenschappelijke inzichten en oplossingen

Steeds vaker tonen festivals beelden van schone campings na afloop, een groot contrast met de welbekende bergen aan achtergelaten tenten, matrassen en stoelen.

Toch is elke achtergelaten tent er nog steeds één te veel. Waarom laten sommige bezoekers hun spullen achter, terwijl anderen alles netjes opruimen? En hoe kunnen festivalorganisatoren dat laatste gedrag bij álle bezoekers stimuleren? Green Events biedt inzicht in de drijfveren achter het achterlaten van tenten en geeft praktische handvatten om de laatste resten festivalafval te laten verdwijnen.

Hiervoor Green Events met Jennifer van Dijk, programmamanager bij Rijkswaterstaat voor VANG Buitenshuis, die recentelijk onderzoek deed naar dit onderwerp. In haar postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar onderzocht zij hoe festivalgangers gestimuleerd kunnen worden om hun tent mee naar huis te nemen, aan de hand van het Behavior Change Model.

Waarom laten festivalbezoekers hun tenten achter?

Een belangrijk inzicht is dat tenten eerder worden meegenomen als ze als waardevol worden gezien, aldus Jennifer van Dijk: “Dit kan zijn omdat het een geleende tent is, omdat het een dure tent is of omdat er bijvoorbeeld emotionele waarde in zit.”

Daarentegen worden goedkope, snel op te zetten tenten eerder als wegwerpartikel gezien. Daarnaast bestaat de misvatting dat achtergelaten tenten gerecycled worden. In werkelijkheid belanden de meeste tenten in de verbrandingsoven. Festivalgangers denken dus soms dat ze een ‘duurzame keuze’ maken, terwijl dit niet het geval is.

Hoe kunnen festivalorganisatoren gedragsverandering stimuleren?

Festivalorganisatoren kunnen op verschillende manieren inspelen op het gedrag van bezoekers. Drie factoren spelen hierin een belangrijke rol:

  1. Ervaren belang – De festivalganger weet waarom de tent weer mee naar huis genomen moet worden
  2. Intentie – De festivalganger is van plan om de tent mee naar huis te nemen?
  3. Doelgedrag – De festivalganger neemt de tent mee naar huis.

Een manier om het ervaren belang te vergroten, is door tenten een unieke waarde te geven. Een festivalorganisatie kan zelf een rol spelen in het toevoegen van waarde aan een tentje. Naast het polsbandje kan bijvoorbeeld ook een tentsticker of -label ontwikkeld worden in dezelfde “look and feel”, stelt Jennifer van Dijk. Door deze stickers kwalitatief hoogwaardig te maken en festivalbezoekers de kans te geven ze te verzamelen, wordt een tent een symbool van festivalervaringen. Dit verhoogt de kans dat bezoekers hun tent mee naar huis nemen. Jennifer van Dijk ziet grote kansen voor deze interventie: “Hoe meer festivals een tentsticker gaan gebruiken, hoe groter het effect gaat worden omdat de kans dat je een nieuwe tentsticker kan toevoegen aan je tent daarmee ook groter wordt. “Je tent wordt een soort verzamelplaats van trofeeën. Waarbij het enorm belangrijk is dat het een sticker van goede kwaliteit is.”

Lees hier het hele artikel van Green Events