Bron

ser.nl

CSRD en duurzaamheid: zo zet je een betekenisvolle stakeholderdialoog op

3 oktober 2024

De CSRD vereist van bedrijven dat zij rapporteren over hoe zij stakeholders betrekken bij het identificeren en aanpakken van belangrijke duurzaamheidsthema's. Maar hoe doe je dat als bedrijf?

De CSRD verplicht grote bedrijven om inzichtelijk te maken hoe zij omgaan met duurzaamheid en maatschappelijke impact. Ook het MKB (en dus ook poppodia en festivals) krijgt ermee te maken. Een cruciaal onderdeel hiervan is het voeren van een betekenisvolle stakeholderdialoog. Deze dialoog biedt waardevolle inzichten en helpt bij het voldoen aan de CSRD-vereisten, wat de transparantie binnen de sector vergroot.

Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen, houden rekening met het belang en welzijn van al hun stakeholders. Ook met de belangen van mensen die direct of indirect de gevolgen van de bedrijfsactiviteiten ondervinden. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers van leveranciers, maar ook aan lokale gemeenschappen. Het SER-project ‘Betekenisvolle stakeholderdialoog in (internationale) ketens’ helpt bedrijven om op een betekenisvolle manier in gesprek te gaan met deze stakeholders. Het SER-project biedt een praktische stappenplan aan. Lees hier om direct verder te gaan naar het plan van aanpak. https://www.ser.nl/nl/thema/imvo/betekenisvolle-dialoog