Cultuurmarketing.nl
Is het tijd om big tech te verlaten?
27 maart 2025
Meta en X stoppen met contentmoderatie, waardoor discriminatie, privacyproblemen en desinformatie vrij spel krijgen.
Als gevolg doen een aantal culturele organisaties een stap terug van de grote big tech platformen. Wat betekent dit voor de toekomst? Cultuurmarketing zet het voor je uiteen.
Vanwege de recente ontwikkelingen rondom Meta (eigenaar van Facebook, Instagram en Whatsapp) en X (voorheen Twitter), vragen steeds meer organisaties zich af of ze nog afhankelijk willen zijn van de grote techplatforms zoals Facebook, Instagram, WhatsApp en X.
De kritiek op deze bedrijven groeit, vooral omdat ze minder streng modereren. Dit leidt tot meer desinformatie en polarisatie, waardoor mensen tegenover elkaar komen te staan en een vertekend beeld van de werkelijkheid ontstaat. Daarnaast worden de platforms steeds meer politiek geladen, nu Elon Musk zich actief bemoeit met zowel Amerikaanse als internationale politiek, en Meta eigenaar Mark Zuckerberg zijn beleid aanpast onder druk van Amerikaanse politici. Tot slot groeit de bezorgdheid over privacy, aangezien big tech-bedrijven hier vaak onvoldoende bescherming bieden.
Gevolgen voor organisaties op social media
Als culturele organisatie ben je waarschijnlijk actief op sociale media om een breed publiek te bereiken. Door content te delen, probeer je mensen kennis te laten maken met je organisatie en te binden. Daarnaast adverteren veel culturele instellingen op onder andere Instagram en Facebook om nieuwe culturele producties te promoten.
Deze big tech-platforms bieden organisaties een groot bereik, wat moeilijk te repliceren zal zijn op kleinere, nieuwe platforms. Maar aangezien veel culturele organisaties afhankelijk zijn van hun publiek, is het voor hen moeilijk om deze achter zich te laten.