Cultuurmarketing: Hoe ontwikkel je een geslaagde marketingcampagne?

5 maart 2025

Cultuurmarketing geeft tips over welke eerste stappen leiden tot een goede marketingcampagne en hoe je tot een resultaat komt waar je organisatie achter staat.

Het ontwikkelen van een marketingcampagne vraagt om veel voorbereiding. Waar moet je op letten bij het opzetten van een geslaagde campagne? En welke resultaten zijn belangrijk voor je organisatie? Welke keuze je als marketeer ook maakt; het blijft een afweging tussen de belangen van je organisatie en je doelgroep.

Succes kun je niet herhalen

Sandra van Dongen, marketeer en docent van de Cultuurmarketing cursus campagne-ontwikkeling, neemt als startpunt dat een campagne moet aansluiten bij de missie en visie van de organisatie, wil het een duurzaam effect opleveren. Van Dongen heeft meer dan 15 jaar ervaring in de cultuursector en werkt momenteel voor verschillende organisaties aan het ontwikkelen en uitrollen van strategische campagnes.

Sana Sellami, die gespecialiseerd is in cultural branding en gastdocent bij de cursus campagne-ontwikkeling wijst op het belang van goed onderzoek voorafgaand aan het ontwikkelen van campagnes. Sellami: “Als je een strategie voor je campagne opstelt, is het belangrijk dat die onderbouwd is. Als je bijvoorbeeld met je campagne een nieuwe doelgroep wil bereiken, bedenk dan wat hen bezighoudt.” Natuurlijk heeft niet iedereen alle kennis altijd al in huis. Dat is volgens Sellami ook niet nodig: het betrekken van externe partijen draagt bij aan de kwaliteit van het onderzoek, de uiteindelijke impact van de campagne en het laden van het merk.

Onderzoek doen en het betrekken van externe partijen dien je bij iedere campagne opnieuw uit te voeren: de resultaten die het vooronderzoek voor een campagne opleveren, kun je niet bewaren en telkens van opnieuw van de plank halen, aldus Van Dongen. Daarnaast hebben bijvoorbeeld poppodia of theaters vele merken ’in huis’: verschillende artiesten die komen optreden. Deze verscheidenheid aan aanbod, vraagt ook om een gevarieerde aanpak voor verschillende doelgroepen. Ook veranderen de behoeften van de doelgroepen.

Lees hier het hele artikel met alle tips