Hogeschool Rotterdam
Dance verdringt rock op de popfestivals
12 december 2024
Diversiteit aan artiesten neemt sinds 2022 niet verder toe
In 2024 was dance veruit het meest geprogrammeerde genre op de toonaangevende Nederlandse popfestivals. Bijna een derde van al het muzikale aanbod kwam voor rekening van dj’s/producers, ruim 10% meer dan in 2016. Dit ging met name ten koste van het rockaanbod, waarvan het aandeel kelderde van 32% naar 19%. Rockmuziek is uit onder de Nederlandse festivalbezoeker. Dat blijkt uit onderzoek van Martijn Mulder, onderzoeker aan de Hogeschool Rotterdam.
Lees hier het rapport Festivalprogrammering in Nederland.
Meer optredens, minder diversiteit
Hoewel veel muziekfestivals het in 2024 moeilijk hadden en een flink aantal zelfs besloot te stoppen, is het muzikale aanbod op de grote festivals flink toegenomen. In 2024 waren er gemiddeld 39 optredens per festivaldag t.o.v. 29 in 2016. Ondanks dat ook ten opzichte van 2022 (het eerste festivalseizoen na de pandemie) het aantal optredens toenam, is de diversiteit aan artiesten op deze festivals niet toegenomen. Het aandeel van vrouwelijke artiesten op de festivalpodia was dit jaar lager dan in 2022 en die trend gold voor alle onderzochte festivals. Overigens groeide het aandeel vrouwelijke artiesten op de hoofdpodia van de festivals wél sinds 2022. Ook de diversiteit in herkomst van de artiesten is verminderd: het aandeel van niet-Europese artiesten is met de helft afgenomen sinds 2016. Een verklaring hiervoor kan liggen in de sterke kostenstijgingen van de afgelopen jaren, zowel vanuit het perspectief van de internationaal tourende artiest als van de festivals zelf.
Het best bewaarde geheim
Festival Best Kept Secret doet zijn naam eer aan: het Brabantse festival heeft zowel het meest diverse als het meest onderscheidende muziekaanbod. Van iedere 100 optredende artiesten op dit festival waren er 11 optredens van dezelfde artiesten op de drie voorgaande edities van BKS en waren er 8 optredens van dezelfde artiesten op de andere grote Nederlandse festivals in hetzelfde jaar, waarmee Best Kept Secret het meest unieke van de grote popfestivals genoemd kan worden.
Pop, mannen en Nederlandse artiesten domineren hoofdpodia
Meer dan de helft van de muziek die geboekt wordt op de hoofdpodia van de festivals valt binnen de genregroep pop/elektronisch; van de headliners behoort zelfs 61% tot dit genre. Bijna de helft van alle artiesten op de hoofdpodia was Nederlands afgelopen jaar en daarmee is de hegemonie van Britse artiesten op de grootste podia afgelopen; dat aandeel daalde van 60% naar 25%. Hoewel het aandeel mannelijke artiesten op de hoofdpodia gelijk was aan de totale programmering van de festivals (75%), was van de headliners nog zo’n 90% man in 2024.
Op het moment dat de meeste festivals de eerste namen voor de editie van 2025 naar buiten brengen en de tickets in de verkoop gaan – of al bijna uitverkocht zijn, zoals bij de Zwarte Cross – is het tijd om terug te kijken op het afgelopen festivalseizoen en hoe het muziekaanbod op de festivals zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft. Op 11 december 2024 verschijnt het rapport Festivalprogrammering in Nederland 2024, samengesteld door Martijn Mulder, onderzoeker aan de Hogeschool Rotterdam. Het rapport is ook te downloaden via www.poplive.nl.