De 7 belangrijkste social media trends in 2019

31 januari 2019

Het jaar 2019 is van start, tijd voor een lijstje waarin Buro Dertig vooruitblikt op de social media trends van het komende jaar. In het afgelopen jaar gebeurde er veel in de wereld der social media, maar het komende jaar staat ons nog veel meer te wachten. Buro Dertig nam een kijkje in hun glazen bol en voorspelden de belangrijkste social media trends voor het komende jaar.

1. Een goede strategie is onmisbaar

Er zit een wereld van verschil tussen spontane content (die vaak begint met de uitspraak ‘Oh dit is vast leuk voor onze social media’) en goed doordachte content, waar een strategische visie de leidraad biedt. Wil je dat een boodschap overkomt, dan zal je een verhaal moeten vertellen. Echter, een verhaal manifesteert zich niet in één enkele post, maar in een serie van berichten waarin de achterliggende boodschap de rode draad is.

De onmisbare eerste stap in je strategie: weet wie je bent. Als je zelf niet weet wie jij (of; je merk/organisatie/bedrijf) bent, kun je onmogelijk verwachten dat anderen wél weten wie jij bent. Denk goed na over welke content je wil plaatsen, wanneer je dat wil doen en welke doelgroepen je er mee wil bereiken en houd dit allemaal bij in een overzichtelijke contentkalender.

Laat je ook helpen door handige tools waarmee je vooruit kunt werken. In Facebook kun je al berichten inplannen, maar voor LinkedIn en Instagram kun je bijvoorbeeld tools als Hootsuite gebruiken om je berichten vooruit te plannen. Zo kun je makkelijk vooruit werken en hoef je niet alles ad hoc te plaatsen.

2. Meer budget voor social media

Het fijne aan social mediamarketing is dat het meetbaar is. In tegenstelling tot offline campagnes -zoals posterverspreiding – kun je precies zien hoeveel mensen je bericht hebben gezien en welke berichten er goed of minder goed werken. Zo krijg je steeds meer inzicht in de resultaten van je strategie en kun je deze verder verfijnen. Bovendien kun je voor weinig geld je advertenties opzetten en deze gericht targetten op de door jou uitgekozen doelgroep(en).

Wat echter nog wel eens vergeten wordt is dat social media (ook de niet-gesponsorde berichten) alles behalve gratis is. Het opzetten van een goede strategie kost veel tijd. En zoals de gevleugelde uitspraak luidt: tijd is geld. Social media wordt steeds meer gezien als een ‘volwassen’ marketingmiddel die de investering waard is, en terecht. Wil je het goed aanpakken in 2019, reserveer dan genoeg tijd en budget voor je social media-marketing. 

3. Mensen in plaats van merken

Dat mensen liever met mensen communiceren dan met merken is op zich niks nieuws. In de afgelopen jaren zijn bedrijven al steeds meer in gaan zetten op ‘persoonlijk’ contact, waarbij de gevoelsmatige commerciële muren werden afgebroken en bedrijven steeds meer het gesprek aangingen met hun doel- en volggroepen: het begin van de influencer marketing trend.

Deze trend heeft zich echter wel verder ontwikkeld – zeker in de culturele sector – en die ontwikkeling zal nog wel even voortduren. Waar bedrijven hun doelgroepen soms moeilijk bereiken, hebben influencers vaak enorm veel invloed op hun volgers. Het grote verschil? Influencers zijn op de eerste plaats mensen met wie hun volgers zich kunnen identificeren. Ze zijn toegankelijk en gaan in gesprek met hun volgers waardoor er een gevoelsmatige vriendschapsband ontstaat.

4. Influencer marketing <3 micro-influencers

Waar voorheen veel marketeers nog gingen voor een samenwerking met de influencer met het grootste aantal volgers, worden nu de micro-influencers steeds geliefder. Micro-influencers hebben een stuk minder volgers dan zogenaamde mega-influencers, maar bevinden zich vaak veel meer in een niche, staan dichterbij hun volgers en hebben daardoor meer invloed op hun volgers. De micro-influencers zelf zijn niks nieuws, maar de liefde voor micro-influencers wel. Steeds meer organisaties zien in hoe belangrijk micro-influencers zijn. Naar verwachting zet deze trend door naar de liefde voor nano-influencers; de influencers die nog kleiner (in aantal volgers) zijn dan micro-influencers.                                                                  Met de groei van influencer marketing is ook het onderzoek naar de authenticiteit van influencers belangrijker geworden. Er zijn inmiddels allerlei manieren en tools om te checken hoe ‘echt’ een influencer is. Zo kun je onder andere inschatten of de influencer volgers heeft gekocht en hoe hoog de engagement rate (de mate van betrokkenheid) is.

5. Van Facebook naar Instagram > heroverweeg je kanalen

Het jaar 2018 was een pittig jaar voor Facebook: het platform kampt met privacy-issues en gebruikers worden steeds wantrouwiger en vinden het platform steeds vaker oninteressant. Kortom: Facebook wordt (met name onder mensen jonger dan 35 jaar) steeds minder populair en dat heeft ook gevolgen voor de marketingstrategieën. Er is al eerder geschreven  dat je bij het bepalen van je social media-marketingdoelstellingen heel goed moet nadenken over de boodschap die je wil overbrengen en welke doelgroep en welk kanaal daar het beste bij past. Is het kanaal het nog waar om er tijd en geld in te investeren, of wordt het dit jaar tijd om een flinke bezem door je (verouderde) plannen te halen? Nu er toch al vooruitgeblikt wordt op het nieuwe jaar is het wellicht een goed idee om je social media kanalen nog eens te overwegen.

Stel jezelf vier vragen:

  1. Welke boodschap(pen) wil je overdragen?
  2. Naar welke doelgroepen?
  3. En op welke kanalen zitten deze doelgroepen?
  4. Controlevraag: past je boodschap bij zowel je doelgroep als bij het kanaal?

6. Ephemeral content wordt nóg groter

Oké, Facebook wordt dus minder populair, maar ephemeral content (ofwel: content die na 24 uur verdwijnt, zoals Instagram stories) wordt juist nog veel populairder. Buro Dertig voorspelden vorig jaar al de groei van ephemeral content, maar die groei is nog lang niet aan zijn eind. Er wordt zelfs verwacht dat dit soort content in 2019 meer bekeken en gedeeld zal worden dan ‘gewone’ berichten. Waar die populariteit nou precies door komt? Dat heeft waarschijnlijk te maken met het psychologische fenomeen FOMO, the fear of missing out. 24-uurs content is snel, persoonlijk, actueel en alleen zichtbaar het moment zelf. Dat deze ontwikkeling gaande is zien we niet alleen in onderzoeken terug, maar we merken het zelf ook. Wij bekijken zelf op een dag meer Instagram Stories dan ‘gewone’ Instagram-berichten.

Ephemeral content past ook volledig in de trend van verticale video’s. Waar video’s een aantal jaar geleden not done waren, wordt dit beeldformaat nu steeds vaker gezien als de standaard. Met verticale video’s hoeft namelijk zowel de kijker als de filmer zelf zijn telefoon niet speciaal te draaien.

7. Voice komt eraan

Of eigenlijk: voice is er al! De techniek is er en wordt al gebruikt – denk bijvoorbeeld aan Google Home en Alexa, zogeheten smart speakers waarbij je niet op knoppen drukt, maar je stem gebruikt om bijvoorbeeld muziek af te spelen, het weer te checken of het keukenlicht aan en uit te doen.

Kortom: praten wordt het nieuwe typen. Er wordt verwacht dat we in de toekomst steeds minder ons toetsenbord zullen gebruiken en steeds meer tegen onze telefoons (maar ook speakers, auto’s, en ga zo maar door) zullen gaan praten. Hoe voice precies zal worden geïntegreerd in social media is nog niet helemaal duidelijk. Wel heeft LinkedIn al aangekondigd dat gebruikers binnenkort voicefragmenten kunnen toevoegen als reactie op een bericht.

De voice-trend is ook terug te zien in een andere vorm; niet alleen in de toekomst voice-assistants, maar ook in podcasts. Podcasts worden steeds populairder en zullen ook in 2019 in populariteit blijven toenemen. Nog niet zo bekend in de wereld der podcasts en heb je geen idee waar je moet beginnen?