DEN
De kunst van de juiste opdracht geven, oh nee ‘prompting’
28 maart 2024
5 tips om meteen aan de slag te gaan met AI.
Generatieve AI-tools kunnen je helpen om bepaalde werkzaamheden efficiënter uit te voeren, je aanbod te verrijken of te personaliseren en een breder en divers publiek aan te spreken.
Maar welke opdracht (prompt) geef je aan de AI-tool? En hoe zorg je ervoor dat het resultaat bruikbaar is? In dit stuk wordt je op weg geholpen om waardvolle resultaten te halen uit generatieve AI-tools.
Wat is een prompt?
Een prompt is tekstuele input of opdracht voor een generatieve AI-tool waarmee jij het gewenste resultaat (output) kunt bereiken. Om tot een concreet en bruikbaar resultaat te komen, verwerken generatieve AI-tools informatie over bijvoorbeeld het doel, de gewenste stijl, de doelgroep en het type product.
Het belang van een goede prompt
Een goede prompt is specifiek, duidelijk en creatief. Het geeft de AI-tool genoeg informatie om mee te werken, maar laat ook ruimte voor creativiteit. Als je prompt niet genoeg, te veel of onheldere informatie bevat, kan dit leiden tot verkeerde of onvolledige output. Zo is het mogelijk dat de gegenereerde tekst niet past bij de merktoon van jouw organisatie, een hele andere doelgroep aanspreekt of zelfs een onvolledig of onjuist resultaat oplevert. Prompts schrijven is dus een kunst op zichzelf.
Voorbeeld:
‘Creëer een tekst voor een concert’ is een voorbeeld van een slechte prompt. Doordat de prompt te algemeen is en er weinig informatie wordt gegeven, vult de generatieve AI-tool de ontbrekende informatie zelf in. Zo mist in de prompt essentiële informatie over de achtergrond van het concert, wanneer deze plaatsvindt, wat het doel van de tekst is (bijvoorbeeld een persbericht, social mediapost of online advertentie) en nog veel meer. Er zijn gelukkig verschillende richtlijnen die je kunt volgen om je prompt effectiever te maken.
Tips voor effectieve prompts
1. Gebruik natuurlijke taal
Schrijf prompts alsof je met een persoon praat. Databases van generatieve AI zijn namelijk getraind met data van geschreven taal. De resultaten (output) zijn accurater wanneer je spreek- of schrijftaal gebruikt.
2. Wees specifiek
Geef duidelijke en gedetailleerde instructies. Hiermee vergroot je de kans op passende en bruikbare output. Zo kun je bij het genereren van een tekst voor social media bijvoorbeeld vermelden om welk platform het gaat en wat het doel van de tekst is. Hele complexe taken kun je beter opdelen in stappen of verschillende prompts.
3. Laat ruimte voor creativiteit
Vrijwel lijnrecht tegenover ‘specifiek zijn’ staat voldoende ruimte laten aan een interpretatie van de input. Deze ruimte maakt onverwachte, unieke en/of inspirerende creaties mogelijk die verder gaan dan de conventionele grenzen.
4. Test verschillende prompts
Het werken met generatieve AI is een kwestie van testen en leren. Door verschillende formuleringen uit te proberen, kun je bepalen wat voor jou de beste resultaten oplevert. Pas je prompts continu aan tot je het gewenste resultaat hebt.
5. Bouw voort op de output
Het resultaat van je (eerste) prompt geeft niet altijd het gewenste resultaat. Geef vervolgopdrachten om de output te herschrijven, in te korten, de stijl aan te passen of geef andere instructies om het resultaat beter aan te laten sluiten op jouw wensen. Hiermee wordt niet alleen je output beter, maar leer je ook hoe je dit de volgende keer beter kunt doen.
Het perfectioneren van een tekst, afbeelding of video blijft mensenwerk. Zelfs na meerdere opdrachten creëert een generatieve AI-tool niet altijd het gewenste resultaat. Het toevoegen van de tone of voice of signatuur van jouw organisatie kun je het beste zelf. Generatieve AI-tools ondersteunen vooral bij het snel en gemakkelijk maken van een conceptversie of inspirerend voorbeeld waarmee je vervolgens zelf aan de slag gaat.