De lessen die je leert op weg naar digitale volwassenheid
4 november 2021
De pandemie was een wake-up call voor de cultuursector, en met de digitale geest uit de fles is simpelweg terug naar het oude normaal voor veel cultuurmakers geen optie meer. Welke belangrijke lessen op het gebied van digitalisering zijn er?
Het is nu ruim anderhalf jaar geleden dat de wereld zoals we die kenden ophield te bestaan. Even hielden we collectief de adem in, maar al snel gingen spelers binnen de culturele sector op zoek naar nieuwe manieren om publiek te bereiken, inspireren en betrekken, zij het via het internet. Ook nu de podia en musea weer van het slot zijn, blijft het relevant om na te denken over een betekenisvolle combinatie van digitaal en live aanbod.
In de afgelopen maanden is dat precies wat er gebeurde tijdens de adviestrajecten Digitale verdienmodellen & hybride ondernemen van Cultuur+Ondernemen. Terwijl adviseur Maarten Bas-Backer vijf individuele makers begeleidde, ging adviseur Marco Streefkerk aan de slag met directeuren en managers binnen culturele organisaties.
In een panelgesprek blikken beide adviseurs terug op de adviestrajecten, en delen zij hun belangrijkste lessen. Lees het hier.