Bron

Cultuurmarketing

De vraag naar cultuurmarketeers is groot

20 december 2022

Ondanks dat de krapte op de arbeidsmarkt in het afgelopen kwartaal iets is afgenomen, blijft de vraag naar cultuurmarketeers groter dan het aanbod.

De werving van gekwalificeerde marketingcommunicatie-medewerkers is daarom voor veel culturele organisaties een uitdaging. De krapte op de arbeidsmarkt is in Nederland zo hoog opgelopen dat er in het tweede kwartaal van 2022 in alle beroepsgroepen sprake was van een tekort aan personeel (UWV). Ondanks dat deze krapte het afgelopen kwartaal ietwat is afgenomen (CBS), ervaart ruim een derde van de respondenten van het jaarlijkse Cultuurmarketing onderzoek nog altijd dat de organisatie moeite heeft met de werving van nieuwe marketingcommunicatiemedewerkers.

530 respondenten werkzaam in de culturele sector beantwoordden in oktober 2022 de enquêtevragen van het jaarlijkse Cultuurmarketing onderzoek naar de actuele staat van het cultuurmarketing vakgebied. In een serie van vijf artikelen worden de belangrijkste ontwikkelingen die uit het onderzoek naar voren komen, toegelicht. Deel II: krappe arbeidsmarkt. Lees het artikel hier