Rijksoverheid
Deadline mobiliteitsrapportage komt snel dichterbij
19 juni 2025
Werkgevers die op 1 juli 2024 honderd of meer medewerkers in dienst hadden, dienen vóór 30 juni 2025 hun gegevens over werkgebonden personenmobiliteit over de tweede helft van 2024 in te leveren bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Deze verplichting vloeit voort uit het Besluit CO₂-reductie werkgebonden personenmobiliteit, dat is opgesteld naar aanleiding van het Klimaatakkoord. Het besluit verplicht grote werkgevers om jaarlijks gegevens aan te leveren over het woon-werkverkeer en zakelijke verkeer van hun medewerkers. De eerste rapportage betreft alleen het tweede halfjaar van 2024, omdat de invoering van de regeling vertraging opliep. De deadline voor deze eerste rapportage is vastgesteld op 30 juni 2025.
Wat moet worden aangeleverd?
Werkgevers moeten het aantal kilometers dat hun personeel heeft gereisd opgeven, uitgesplitst naar vervoerswijze en type brandstof. Er zijn vier categorieën waarvoor dit geldt:
-
zakelijk verkeer met leaseauto’s of bedrijfswagens;
-
zakelijk verkeer via mobiliteitsaanbieders;
-
zakelijk verkeer dat via declaraties wordt vergoed;
-
woon-werkverkeer van medewerkers.
De RVO berekent vervolgens automatisch de CO₂-uitstoot op basis van gemiddelde uitstootcijfers. Werkgevers hoeven deze berekening dus niet zelf te maken. De aangeleverde gegevens worden vervolgens doorgestuurd naar een regionale omgevingsdienst, die toezicht houdt en indien nodig sancties kan opleggen bij ontbrekende of onvolledige rapportages.
Hulp bij het rapporteren
Om organisaties te ondersteunen is er een actuele handreiking beschikbaar op rvo.nl: Gegevensverzameling Werkgebonden Personenmobiliteit. De versie van januari 2025 bevat de meest recente informatie. Daarnaast zijn er extra handreikingen ontwikkeld voor specifieke sectoren, zoals de uitzendbranche, de zorg voor mensen met een beperking en de verpleeg- en thuiszorgsector.
Kritiek op de regeling en mogelijke vereenvoudiging
De regeling roept bij veel organisaties vragen en frustraties op vanwege de administratieve lasten. Demissionair minister Beljaarts (Economische Zaken) heeft aangekondigd te onderzoeken of de regeling eenvoudiger kan worden ingericht. Vooralsnog blijven de huidige regels van kracht.
De overheid zal de komende jaren de ingediende rapportages gebruiken om te beoordelen of de CO₂-uitstoot van werkgerelateerd verkeer daadwerkelijk afneemt. Mocht dat onvoldoende het geval zijn, dan wordt een emissienorm per kilometer mogelijk alsnog verplicht gesteld.