Donateurs van morgen: hoe bereik en betrek je jongeren?

21 februari 2019

Goede doelen en fondsenwervende non-profits, zoals kunst- en cultuurinstellingen, zijn zich bewust van het feit dat voor duurzaam draagvlak ook geïnvesteerd moet worden in jongeren. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan: hoe bereik en betrek je ze bij jouw idealen? Er wordt op de tweede Dag van het Mecenaat niet alleen óver, maar nadrukkelijk ook mét deze doelgroep gesproken en er komen inspirerende cases voorbij, aldus de organisatie.

Het programma is opgebouwd rond drie thema’s: 
1. Nieuwe publieksgroepen: etnische jongeren & first time visitors
2. Jonge gevers: hoe vind je ze, hoe bind je ze? 
3. Kortingen voor jongeren: wel of niet, en wat levert het op? 

Nieuwe doelgroepen bereiken
Het binnenhalen van nieuwe doelgroepen is voor de meeste organisaties een flinke uitdaging. Een van de organisaties die hierin veel heeft geïnvesteerd is het Van Gogh Museum. Het museum startte in 2017 met Van Gogh verbindt, een project dat etnische jongeren moest uitnodigen het museum te bezoeken. Het werd een succes en Directeur Publiekszaken Milou Halbesma (foto) gaat vertellen hoe nieuwe publieksgroepen zijn bereikt, met 2,2 miljoen bezoekers vorig jaar als resultaat. Programmamanager Martin van Engel licht toe hoe het project verlopen is en deelt de inzichten die de impactmeting door de Erasmus Universiteit oplevert.
 
Het Cultureel Jongeren Paspoort (CJP) werkt in co-creatie samen met jonge bezoekers bij het organiseren van events in kunstorganisaties. Accountmanager Marije Huijs legt uit hoe CJP hen betrekt bij het scheppen van een sfeer en benadering die first time visitors wél aanspreekt.
 

Lees hier het volledige artikel.