Bron

Platform ACCT

Eerste resultaten Fair Pop Pilot op ESNS-conferentie 2025 gepresenteerd

14 februari 2025

Uit de Fair Pop Pilot blijkt dat een ruime meerderheid van de respondenten in 2024 voorstander is van een structurele invoering van fair pay voor live-optredens van Nederlandse acts op podia.

Het onderzoek evalueerde de implementatie van eerlijke beloning voor artiesten die tussen september en november 2024 optraden op acht Nederlandse podia. De resultaten van de pilot werden gepresenteerd tijdens een panel op ESNS op vrijdag 17 januari 2025.

De pilot, die werd uitgevoerd met zowel opkomende (Fase 1) als zich ontwikkelende artiesten (Fase 2), omvatte optredens op acht deelnemende locaties, waarvoor een eerlijke vergoeding werd verstrekt. De hoogte van de vergoeding werd bepaald aan de hand van elf criteria in de Fair Pay Rekentool Popmusici, ontwikkeld door de Ketentafel Pop van Platform ACCT. Deze tool was voor het eerst in de praktijk getest, waarbij 604 muzikanten deelnamen aan 151 optredens, verdeeld over 76 eigen shows en 75 supportshows.

De artiesten vulden de Fair Pay Rekentool in, die hen in een specifieke carrièrefase plaatste en een honorarium berekende van 284 euro per persoon per optreden voor Fase 1, of 456,50 euro per persoon voor Fase 2. Dit bedrag werd aangevuld met vergoedingen voor reis- en techniekkosten, en eventuele kosten voor management (15%) en boeker (15%). Het verschil tussen de fair pay vergoeding en de uiteindelijke gage van het podium vormde de fair pay aanvulling.

Enkele belangrijke bevindingen uit het onderzoek:

  • Wijdverspreide oneerlijke beloning: 76% van de artiesten beoordeelt de huidige vergoedingen als oneerlijk, waarbij met name support-acts vaak een vergoeding krijgen die nauwelijks de kosten dekt en ver onder de fair pay bedragen ligt.
  • Grote verschillen in gages: Bij supportshows worden vergoedingen vaak beperkt tot onkosten, met bedragen die niet in de buurt komen van de door de Rekentool vastgestelde fair pay. Dit leidt er soms toe dat artiesten verlies draaien, ondanks lagere verwachtingen bij een supportoptreden.
  • Kosten van fair pay: De pilot laat een significant verschil zien tussen de huidige gages voor eigen shows en wat nodig is om tot een fair pay vergoeding te komen. Voor sommige shows is tussen de 35% en 72% extra geld nodig om de fair pay-norm te behalen.

De Fair Pay Rekentool wordt over het algemeen goed beoordeeld op gebruiksvriendelijkheid en validiteit, maar er is ruimte voor verdere optimalisatie. De pilot heeft geholpen bij het ontwikkelen van een blauwdruk voor fair pay en meer inzicht gegeven in de financiële ondersteuning die nodig is om dit structureel in te voeren.

De invoering van fair pay kan aanzienlijke voordelen voor de sector opleveren, zoals betere ontwikkelingsmogelijkheden voor artiesten, een gezondere werksfeer en meer kansengelijkheid. Tegelijkertijd worden er uitdagingen gesignaleerd, zoals de financiering van fair pay en de mogelijkheid van hogere ticketprijzen.

Mogelijke oplossing & financiering

Na de succesvolle afronding van de pilot wordt er gekeken naar mogelijke oplossingen voor een structurele invoering van fair pay. Binnen de VNPF-achterban van poppodia is er veel draagvlak en motivatie om hier verder aan te werken. Ook Fonds Podiumkunsten, mede-financier van de pilot, staat open voor verdere gesprekken hierover.

Daarnaast worden er mogelijkheden onderzocht om sponsoren vanuit de markt te betrekken, waaronder Heineken N.V., die onderzoekt of er een bijdrage geleverd kan worden om fair pay te financieren.

De Fair Pop Pilot is uitgevoerd door Platform ACCT en onderzocht door Erasmus Universiteit Rotterdam, met financiering van Fonds Podiumkunsten, het Cultuurfonds, Fonds 21 en VSBfonds.