Bron

WILM

Enquête voor vrouwen in live muziek in Europa

13 februari 2024

Het netwerk voor vrouwen in live muziek (WILM - Women In Live Music) heeft een enquête uitgebracht om een kaart te maken van vrouwelijke crewleden in Europa.

Het doel van de enquête is om gegevens te verzamelen over het welzijn van vrouwen die achter de schermen werken in de muziekindustrie, met name op het gebied van productie, logistiek en techniek.

Alle vrouwen die hebben gewerkt of momenteel werken in de live muziekindustrie, met een belangrijke focus op degenen die momenteel werkzaam zijn in de live muziekindustrie, kunnen de enquête invullen.

Resultaten enquête 2019

Doel

Het doel van de enquête was om gegevens te verzamelen over het welzijn van vrouwen die achter de schermen werken in de muziekindustrie, met name op het gebied van productie, logistiek en techniek.
De voorafgaande stelling was de overtuiging dat een groot aantal vrouwen, vooral jonge vrouwen, een gebrek aan zelfvertrouwen ervaart vanwege het feit dat ze ondervertegenwoordigd zijn in de muziekindustrie.
Het was ook de overtuiging dat er behoefte is aan een ondersteunende gemeenschap voor vrouwen, vooral voor nieuwkomers in de muziekindustrie.

Doelgroep

Alle vrouwen die hebben gewerkt of momenteel werkzaam zijn in de live muziekindustrie, met een belangrijke focus op degenen die momenteel werkzaam zijn in de live muziekindustrie.
Alle vrouwen die een vak hebben gestudeerd of studeren in de live muziekindustrie, ongeacht of ze zijn afgestudeerd of niet.
De doelgroep werd voornamelijk bereikt via sociale media, waar de enquête breed werd gedeeld binnen de muziekindustrie.

Resultaten

Wie zijn de respondenten?

  • In totaal hebben 187 vrouwen uit 26 verschillende landen de enquête ingevuld.
  • De respondenten zijn voornamelijk gevestigd in Europa, maar andere delen van de wereld waren ook vertegenwoordigd, zoals bijvoorbeeld Chili, Japan, de VS.
  • Hun functie in de live muziekindustrie varieert van geluids- en lichttechnici, over podium- en tourmanagers tot chauffeurs, bandverzorging, merchandise en podiummedewerkers, en kan daarom worden gezegd dat ze een breed scala van vrouwen achter de schermen vertegenwoordigen.
  • Het grootste deel van de respondenten (45%) is tussen de 25-34 jaar oud, gevolgd door de leeftijdsgroep tussen 35-44 jaar oud (28%).
  • 40% van de respondenten heeft meer dan 10 jaar in de live muziekindustrie gewerkt.
  • Er is bijna een 50/50% verdeling van respondenten die een diploma hebben in de muziekindustrie en zij die dat niet hebben.

Welzijn op het werk

  • 44% antwoordde ‘ja’ op de vraag: Vind je over het algemeen dat je minder zelfvertrouwen hebt dan je mannelijke collega’s?
  • Enkele opmerkingen bij deze vraag suggereren dat dit een probleem is aan het begin van de carrière, en dat het beter wordt na verloop van tijd.
  • Hier bijvoorbeeld een opmerking van een vrouw uit Nederland: “Ik voel me nu even zelfverzekerd, maar begon niet op die manier”.
  • Dit blijkt ook uit de resultaten, waarbij 46% van de respondenten die ‘nee’ hebben geantwoord, meer dan 10 jaar in de muziekindustrie hebben gewerkt en dus ervan uitgegaan kan worden dat ze zich nu gevestigd voelen en meer zelfvertrouwen hebben onder hun mannelijke collega’s.
  • Op de vraag: Heb je ooit het gevoel gehad dat je meer moest waarmaken dan je mannelijke collega’s, terwijl je je vak leerde in de live muziek? Antwoordde een opvallende meerderheid van 82% ‘ja’.
  • Een andere vraag zoals “Heb je ooit het gevoel gehad dat je meer druk op jezelf legde dan je mannelijke collega’s tijdens het leren van je vak in live muziek?” had een meerderheid van ja-zeggers (76%).
  • Dit wijst in dezelfde richting dat er een verontrustende druk van binnenuit komt bij vrouwen tijdens hun eerste jaren in het vak.
  • “Voel je dat je of heb je meer angst gehad om fouten te maken dan je mannelijke collega’s?” 70% antwoordde ‘ja’ en een van de opmerkingen benadrukte het probleem: “De industrie vergeeft mannelijke fouten en benadrukt vrouwelijke fouten” (een vrouw uit het Verenigd Koninkrijk).
  • 43% van de respondenten antwoordde dat ze een gebrek aan zelfvertrouwen hadden gevoeld tot op een punt waarop ze overwogen om de muziekindustrie te verlaten.
  • Een Finse vrouw merkt op: “De frustratie om te moeten ‘vechten’ of extra hard te moeten werken om aan mannelijke collega’s mijn eigen capaciteiten te bewijzen, en tegen de veronderstelling te moeten werken dat ik, als vrouw, niet weet waar ik mee bezig ben, wordt soms te veel. En je begint je af te vragen of het zo moeilijk moet zijn en of het echt de moeite waard is.”
  • 41% antwoordde dat ze het gevoel hadden dat ze niet bij de muziekindustrie hoorden omdat ze vrouw zijn. Gevraagd naar of de respondenten rekening hielden met het feit dat de industrie een overwicht heeft, antwoordde 91% ja en veel opmerkingen uiten verbazing waarom we zo’n vraag zouden stellen. – De toestand is zo duidelijk dat slechts heel weinig respondenten er niet over hebben nagedacht.
  • “Ik ben de enige vrouw die werkt op de techniek/podiumafdeling van mijn huidige baan, inclusief freelancers en podiummedewerkers. Het blijkt elke dag. Gewoon iemand verbaasd zien kijken wanneer ze zien dat er een vrouw aan het werk is (niet per se negatief!) Tijdens mijn twee jaar op deze locatie hebben we 1 vrouwelijke tourgeluidstechnicus gehad met een buitenlandse band en 1 vrouwelijke technicus onder begeleiding van de geluidstechnicus voor een bekende Deense artiest” (Een vrouwelijk crewlid uit Denemarken).
  • 89% van de respondenten is geïnteresseerd in verdere training/workshops, en 62% antwoordde dat het een positief verschil voor hen zou maken als de training voor vrouwen door vrouwen zou zijn.
  • 65% antwoordde dat het een positief verschil voor hen zou maken als ze een vrouwelijke mentor hadden.
  • In de laatste vraag wordt het Safe Learning Environment-programma (SLE) van WILM uitgelegd aan de respondenten, waarna hun wordt gevraagd of ze denken dat hier behoefte aan is. 91% antwoordde ‘ja’.

Lees hier meer over SLE

Conclusie

De enquête ondersteunt de stelling dat vrouwen achter de schermen in de live muziekindustrie, vooral jonge vrouwen, een gebrek aan zelfvertrouwen ervaren in vergelijking met hun mannelijke collega’s en dagelijks genderongelijkheid ervaren in de muziekindustrie.

Het ondersteunt ook sterk onze overtuiging dat er behoefte is aan een organisatie zoals Women In Live Music, die tot doel heeft vrouwen in de industrie een ondersteunende en motiverende gemeenschap te bieden, evenals vrouwelijke rolmodellen.