Europese livesector pleit voor strengere regels online marketplaces
17 maart 2022
Meer dan 130 vertegenwoordigers uit de Europese live-sector hebben een open brief ondertekend waarin de Europese Unie wordt opgeroepen om strengere wetten in te voeren om het doorverkopen van tickets tegen te gaan.
De brief komt op het moment dat de Europese Unie de laatste hand legt aan de Digital Services Act, een verordening die onder meer ticketingmisbruik op online marktplaatsen moet voorkomen. De brief is ondertekend door tal van Europese managers, agents en promotors, festivals, podia, brancheverenigingen en artiesten.
De ondertekenaars laten weten genoeg te hebben van de ‘uitbuitende markt voor de doorverkoop van tickets, die jaarlijks honderden miljoenen euro’s uit de Europese live-sector wegzuigt’. Dit heeft niet alleen invloed op het herstel van de sector, maar ‘ook een domino-effect op artiesten en ondernemers, en zet consumenten op het verkeerde been.’
De Europese livesector pleit ervoor om marktplaatsen verplicht te stellen actuele informatie over verkopers te verzamelen en bij te houden. Verder moeten zij verkopersinformatie verifiëren en periodieke steekproeven uitvoeren om frauduleuze tickets op te sporen.
Het wordt professionele ‘ticket scalpers’ nu te gemakkelijk gemaakt om anoniem tickets met aanzienlijke wisten op- en door te verkopen, wat in strijd is met de consumentenbeschermings- en mededingingswetten in veel lidstaten.
De open brief is opgesteld door de Face-value European Alliance for Ticketing (FEAT), in samenwerking met FanFair Alliance, International Federation of Musicians, Pearle — Live Performance Europe, Bundesverband der Konzert- und Veranstaltungswirtschaft (BDKV) en de Association of Musical Promoters (APM).
De brief is hier te vinden. Ondertekenen kan hier.