Experience Design gaat toon zetten op evenementen en festivals
19 maart 2019
'Organisatoren van zakelijke evenementen of festivals hebben te maken met grote concurrentie en kritischer publiek. Om zich de komende jaren staande te kunnen houden, moeten zij de ‘beleving’ van de bezoeker als uitgangspunt nemen voor elk detail bij het inrichten van een evenement. Wie dat goed doet, is spekkoper.' constateert ABN AMRO in een recent onderzoek onder festivalbezoekers en -organisatoren.
Bioscopen, theaters, cafés en rondvaartboten hebben gemeen dat de consument die er gebruik van maakt, uitkijkt naar iets bijzonders. Zijn vrijetijdsbesteding moet een beleving opleveren. En hij is bereid hiervoor te betalen. Zo voldoet de consument zonder morren tien euro voor kopje koffie in Venetië met uitzicht op het San Marco-plein. De hardloper die voor niets in zijn eigen buurtje een rondje kan rennen, betaalt bijna 60 euro om in Parijs mee te doen aan de halve marathon. De snelle toename van de welvaart heeft de vrijetijdseconomie een sterke impuls gegeven, maar tegelijk is de consument kritischer geworden. Deze heeft immers een bijna oneindige hoeveelheid keuzes in hoe hij zijn vrije tijd wil besteden en eist daarom in toenemende mate iets bijzonders te beleven.
Beleving voor festivals en zakelijke evenementen
Beleving is voor organisatoren van evenementen cruciaal om het verschil te maken. Dit is nog niet zo makkelijk. Wie aan een festival discolichten en een frietkraam toevoegt of het podium versiert, verhoogt niet per se de beleving. De beleving is namelijk een optelsom van een trits aan details, zoals de kwaliteit van het geluid, de inhoud, extra activiteiten, het publiek en de service. En zelfs als dat allemaal perfect is, kan de beleving snel afbrokkelen bij slechts een paar minpunten, zoals lange wachtrijen voor de bar, smerige toiletten of slechte akoestiek.
Evenementbezoeker dwingt veranderingen af
Om de bezoeker te blijven binden, is het voor organisatoren steeds belangrijker om Experience Design toe te passen. Dit draait om het zodanig inrichten van een evenement dat de bezoekersbeleving optimaal is; in elk detail, ruim voor de start van het evenement. Dit klinkt als een open deur, maar is erg lastig. Het vereist namelijk diepgaande kennis over de doelgroep en stelt organisatoren voor dilemma’s.
Zo heeft een festivalganger de voorkeur voor het kunnen afrekenen met pin boven muntjes. Prima, maar organisatoren die van de bekende munten afstappen, lopen een groter risico bij een stroomstoring of moeten investeren in infrastructuur op de vaak afgelegen terreinen. En zo wenst een bezoeker van een zakelijk evenement een grote mate van interactie, wat bijvoorbeeld kan door deelnemers naar het podium te halen en hun een eigen verhaal te laten vertellen. Ook dit lijkt eenvoudig te organiseren, maar het kan voor de organisator leiden tot grote onzekerheid over het hele verloop van het programma.
Ondanks dergelijke dilemma’s staat vast dat de meer kritischer geworden bezoeker van evenementen veranderingen gaat afdwingen in deze concurrerende sector. De bezoekersbeleving gaat nog meer dan nu het uitgangspunt worden bij zakelijke evenementen en festivals. Om inzicht te verschaffen in de drijfveren van de bezoeker, heeft ABN AMRO onderzocht wat bezoekers van evenementen interessant vinden, welke vernieuwing gewenst is en welke irritaties afbreuk kunnen doen aan de beleving. Een ding is zeker: het denken vanuit Experience Design gaat beide typen evenementen in de komende jaren behoorlijk veranderen.
Bekijk hier het volledige artikel en download hier het rapport.