Extra webinar nieuwe wetgeving Single use plastic 4 maart
1 februari 2024
Op 1 juli 2023 zijn de eerste regels ingegaan voor consumptie voor afhalen en bezorgen. Op 1 januari 2024 zijn ook de regels ingegaan voor consumptie op locatie.
Op maandag 4 maart van 15:00-16:30 uur vindt een extra webinar plaats over de nieuwe wetgeving wegwerpplastic. Tijdens de webinar gaat het ministerie in op wat dit voor jou in de praktijk betekent. Ze geven hierbij praktijkvoorbeelden en beantwoorden meestgestelde vragen over het verbod op plastic wegwerpbekers en -bakjes bij consumptie ter plaatse vanaf 1 januari 2024
Je kan je aanmelden via deze link.
Een van de vragen die bijvoorbeeld aan komt is: Geldt ‘bring your own’ als herbruikbaar alternatief en wie is verantwoordelijk voor de hygiëne als een klant hier gebruik van maakt?
Wanneer je eten of drinken aanbiedt voor afhalen of bezorgen, en dit in een wegwerpbeker of -bakje wordt gegeven dat plastic bevat, ben je verplicht om klanten een herbruikbaar alternatief te bieden. Dit herbruikbare alternatief kan een herbruikbaar bakje of beker zijn die zij later terug kunnen brengen. Een andere optie is om klanten de mogelijkheid te geven om gebruik te maken van een eigen beker of bakje (bring your own). Wanneer je bring your own faciliteert, geldt dit als het aanbieden van een herbruikbaar alternatief. Je bent dan niet verplicht om ook een herbruikbaar systeem te hebben. Beide alternatieven aanbieden mag natuurlijk wel.
Wanneer een klant gebruik wil maken van een eigen verpakking, wie is er dan verantwoordelijk voor de hygiëne? De klant is verantwoordelijk voor de hygiëne van het voedsel vanaf het moment dat die het voedsel aanneemt in een eigen verpakking. Als u bring your own aanbiedt als herbruikbaar alternatief voor klanten, mag u een meegebrachte verpakking weigeren als deze er niet schoon uitziet.
Voor meer informatie over de regelgeving kan u terecht op www.minderwegwerpplastic.nl.