Div
Gemeenten gaan door met zero-emissiezones
1 november 2024
De zero-emissiezones komen er in 2025 aan. Zero-emissiezones zijn speciale gebieden waar je niet meer naar binnen mag met je benzine- of dieselauto.
De Tweede Kamer wilde de invoer graag uitstellen, maar een aantal gemeenten trekken hun eigen plan. Een zero-emissiezone (ZE-zone) is een afgebakend gebied in een stad of gemeente waar alleen voertuigen emissievrije voertuigen mogen rijden. Dit zijn elektrische- en waterstofvoertuigen. Deze zones worden ingesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren, de CO2-uitstoot te verminderen en zo bij te dragen aan de doelstellingen in het Klimaatakkoord.
De zero-emissiezones worden ingevoerd in drukke stedelijke gebieden waar luchtvervuiling een groot probleem is, vooral in de binnensteden. De invoering van deze zones maakt onderdeel uit van bredere maatregelen om steden duurzamer en leefbaarder te maken.
Voor VNPF-leden betekent dit dat je zelf maar ook je toeleveranciers niet meer in deze gebieden naar binnen mogen met voertuigen die met fossiele brandstof zijn aangedreven, tenzij je overstapt op een elektrisch of waterstof-aangedreven wagenpark. Doe je dit wel? Dan krijg je een boete. Deze boete is vooralsnog overzichtelijk en het systeem is nog niet zo dat het buitenlandse kentekens kan verwerken.
Waar komen de zero-emissiezones?
Tussen 2025 en 2028 komen er zero-emissiezones in 29 gemeenten door het hele land. De regels gaan dus niet allemaal tegelijk in. De gemeenten waar de zero-emissiezones komen zijn:
Almere, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Delft, Den Bosch, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Ede, Eindhoven, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Hilversum, Hoorn, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Schiphol, Utrecht, Zaanstad en Zwolle.
Voor VNPF-leden in deze steden en de partners waarmee je samenwerkt is het belangrijk om te weten wat de plannen zijn in de regio waar je werkt. Benieuwd wanneer de zero-emissiezones in jouw gemeente actief worden? Op deze kaart kun je dit per gemeente zien.
Wat speelt er nu precies tussen het kabinet en de gemeenten?
In Den Haag wil een meerderheid in de Tweede Kamer nu dat de invoering pas in 2029 plaatsvindt om ondernemers meer tijd te geven. Daar heeft de VNPF ook voor gepleit. Grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht vinden daarentegen dat er al genoeg is uitgewerkt en willen de zero-emissiezones gewoon vanaf 2025 invoeren.
In maar liefst veertien gemeenten staan zero-emissiezones in de planning voor 2025, en de kans is groot dat die datum blijft staan. De gemeenten die de ingangsdatum van 1 januari 2025 laten staan zijn:
- Amersfoort
- Amsterdam
- Assen
- Delft
- Den Haag
- Eindhoven
- Gouda
- Leiden
- Maastricht
- Nijmegen.
- Rotterdam
- Tilburg
- Utrecht
- Zwolle
Staatssecretaris in gesprek over zero-emissiezones
Staatssecretaris Jansen van de PVV is vanuit de landelijke politiek verantwoordelijk voor de invoer van de zero-emissiezones. Hij geeft aan gemeenten ‘bij te willen sturen’ om te gaan voor een latere ingangsdatum. De vraag is echter of dit gaat lukken. Gemeenten mogen namelijk zelf beslissen wanneer ze de zero-emissiezones laten ingaan. Zij hebben zich vaak jarenlang voorbereid op de invoer in 2025, en willen hier veelal niet vanaf wijken. Het is dus een goed idee om je als ondernemer in te stellen op de invoerdatum zoals die nu gecommuniceerd wordt. Mocht het later worden, ben je alvast goed voorbereid.
Hoe bereid je je voor op zero-emissiezones?
- Communiceer met je toeleveranciers
- Ga na wanneer exact de regels ingaan bij jullie gemeente
- Ga na of jullie of je toeleveranciers een ontheffing aan kunnen vragen om te zorgen dat je met ‘vervuilender’ bestelauto’s of vrachtwagens toch een zero-emissiezone binnenkomt. Deze regeling stopt op 1 januari 2030.
Voor welke voertuigen gelden de zero-emissiezones?
De zero-emissiezone geldt alleen voor stadslogistiek: vrachtverkeer, bedrijfsbussen en bestelauto’s die bedrijfsmatig worden gebruikt. Dus niet voor particulieren. Alle nieuwe bestelauto’s, die na 1 januari 2025 op kenteken worden gezet, moeten emissievrij zijn in een zero-emissiezone.
Schaf je dus een bestelauto op diesel, benzine of gas aan en wordt deze na die datum op kenteken gezet? Dan is het verboden om met dat voertuig een stadskern te bezoeken die is bestempeld als zero-emissiezone. Behalve als je voertuig in aanmerking komt voor de overgangsregeling.
Hoe werkt de overgangsregeling?
Dankzij de overgangsregeling mag je nog iets langer de zero-emissiezones bezoeken. Voor zowel bestelauto’s als vrachtwagens geldt een aparte overgangstermijn. Vanaf 1 januari 2030 stopt de regeling definitief en mag je alleen nog met emissieloze bedrijfsauto’s de ZE-Zones inrijden.
Overgangstermijn bestelauto’s en vrachtwagens
De overgangsregeling voor bestelauto’s en vrachtwagens ziet er als volgt uit:
- Bestelauto Euro 5: tot 1 januari 2027.
- Bestelauto Euro 6: tot 1 januari 2028.
- Vrachtwagen Euro 6 (bakwagen of laadwagen) die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud is: tot 1 januari 2030.
- Vrachtwagen Euro 6 (trekker) die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud is: tot 1 januari 2030.
Tip: weet je niet precies onder welke categorie jouw bedrijfswagens of die van je toeleveranciers vallen? Voer dan je kentekens in met de Milieuzonecheck. Je kunt dan direct controleren of je de zero-emissiezones in mag.
Vrijstellingen en ontheffingen
Mag je dan met een ‘vervuilende’ bestelauto of vrachtwagen nooit meer een zero-emissiezone betreden? Niet helemaal. Dat heeft te maken met vrijstellingen en uitzonderingen.
Voorwaarden vrijstellingen
Je bestelauto is vrijgesteld van het verbod als:
- het voertuig ouder is dan veertig jaar (oldtimer)
- je een rolstoeltoegankelijk voertuig met een carrosseriecode SH of een bijzonderheidscode 70, 145, 146, 147 of 149 rijdt.
Je vrachtwagen is vrijgesteld van het verbod als:
- het voertuig ouder is dan veertig jaar (oldtimer)
- Je voertuig 12 jaar of jonger is én een carrosseriecode 15, 16, 19, 23, 26, 27, 31 of aanduiding voor speciale doeleinden SB of SF heeft.
Ontheffingen
Daarnaast kun je dankzij ontheffingen nog een beperkt aantal keer een zero-emissiezone betreden met een bestelbus op fossiele brandstof.
Zo zijn er onder meer de volgende ontheffingen:
- Twaalf dagontheffingen per voertuig, per gemeente, per kalenderjaar
- Ontheffing op basis van bijzondere financiële omstandigheden
- Ontheffing wegens lange levertijden
- Ontheffing op basis van de hardheidsclausule
- Ontheffing als er geen emissieloze alternatieven zijn voor je voertuig
Aanschaffen of leasen emissievrije voertuigen
Er zijn op dit moment subsidies en regelingen beschikbaar die de overstap naar emissievrij rijden aantrekkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan belastingvoordelen op elektrische bestelwagens, of aan subsidies voor laadpunten. Door goed te kijken welke regelingen er zijn, kun je als ondernemer flink besparen op de overstap. Neem een kijkje in ons artikel over elektrisch rijden in 2024 voor een handig overzicht van deze regelingen.