De interventies worden geïntegreerd in de curricula van drie opleidingen (Conservatorium Haarlem, Leisure & Events Management, Creative Business) en toegepast in het werkveld. Daarnaast wordt er een wetenschappelijke kennisbasis opgebouwd om deze aanpak verder te ontwikkelen en uit te breiden naar andere sectoren. Het project beoogt bewustzijn te creëren over mentale gezondheidsrisico’s in de sector en bij te dragen aan destigmatisering. Het helpt zowel studenten als professionals zich voor te bereiden op een gezondere en duurzamere toekomst in hun vakgebied.
Hoe wordt het onderzoek uitgevoerd?
Het project wordt uitgevoerd in verschillende fasen. De eerste fase bestaat uit een verkenning van het landschap via deskresearch en gesprekken met domeinexperts. Dit resulteert in een overzicht van de mentale gezondheidsproblematiek in de muziekindustrie en leidt tot een werkveldinventarisatie van best practices en behoefteonderzoek binnen de sector.
In de volgende fase wordt er dieper ingegaan op de sector. Er wordt kennis verzameld van drie doelgroepen: studenten, werkenden in de muziekindustrie en welzijnsprofessionals. Dit gebeurt door middel van enquêtes en semigestructureerde interviews om inzicht te krijgen in hun ervaringen, behoeften en mogelijke oplossingen.
Op basis van de verzamelde data worden interventies ontwikkeld in samenwerking met studenten, werkenden en onderwijsvertegenwoordigers. Deze interventies worden getest in kleine pilots en verder verbeterd via iteraties. Voorbeelden van interventies zijn workshops over time-management en mentale veerkracht. De interventies worden geïntegreerd in de curricula van opleidingen en toegepast in talentontwikkelingsprogramma’s van werkveldorganisaties. Het proces wordt ondersteund door design thinking-methodieken.
Gedurende elke fase wordt de ethische integriteit gewaarborgd. Bovendien wordt de impact van de interventies geëvalueerd om bij te dragen aan duurzame oplossingen voor mentale gezondheidsproblemen in de sector.
Wat is het belang voor het onderwijs?
HTH speelt een cruciale rol in het onderwijs door studenten voor te bereiden op de realiteit van de muziekindustrie, een sector die uitdagingen met zich meebrengt op het gebied van mentale gezondheid. De interventies richten zich op het vergroten van veerkracht en het aanleren van vaardigheden om met stressvolle omstandigheden om te gaan. Deze interventies worden gekoppeld aan praktische lessen over het verbeteren van werkomstandigheden. Dit stelt studenten niet alleen in staat om zich beter voor te bereiden op een carrière in de muziekindustrie, maar ook om positieve veranderingen binnen hun werkveld te initiëren.
De interventies worden geïntegreerd op drie niveaus in het onderwijs: van kennismaking met het thema (propedeuse) tot het operationaliseren van oplossingen (jaar 4). Dit draagt bij aan een curriculum dat studenten helpt zich te ontwikkelen tot veerkrachtige en bewuste professionals. Daarnaast stimuleert het project destigmatisering en het bespreekbaar maken van mentale gezondheid, wat essentieel is voor een duurzame en inclusieve toekomst binnen en buiten de muziekindustrie.
Hoe wordt het werkveld betrokken?
Het werkveld speelt een centrale rol in het HTH-project. Betrokken partners zijn onder andere BAM! Popauteurs, Music Managers Forum NL (MMF) en de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF). Deze organisaties leveren input via gesprekken, delen kennis en implementeren interventies in hun talentontwikkelingsprogramma’s. Ook werken coaches en welzijnsprofessionals mee om praktische expertise te bieden.