Bron

Green Events

Hoe communiceer je als festival inclusief over je bezoekers?

16 mei 2023

Als festivalorganisator wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen op jouw festival komen.

Maar hoe zorg je er nou voor dat mensen met een beperking zich ook welkom voelen? Aan welke voorwaarden moet festival communicatie voldoen om inclusief te zijn? Green Events zet een aantal tips voor je op een rij.

1. De basis

Wat is inclusieve communicatie?

Inclusieve communicatie staat voor communicatie die niemand buitensluit en is gemaakt zodat elke potentiële bezoeker van jouw festival zich aangesproken voelt. Inclusie in de communicatie gebeurt op drie niveaus: inclusief in de samenwerking, inclusief in vorm, inclusief in inhoud.

Niveau 1: samenwerking met ervaringsdeskundigen

De beste inclusieve communicatie maak je met ervaringsdeskundigen, dus mensen met een beperking. Als je hen laat meedenken, mee laat ontwerpen en je het resultaat door de doelgroep met een beperking laat testen. Dan heb je een veel grotere kans dat je communicatie daadwerkelijk inclusief is. Realiseer je daarbij dat een individuele ervaringsdeskundige nooit een hele groep kan vertegenwoordigen. Ook niet een groep mensen met dezelfde beperking.

Werken er geen ervaringsdeskundigen bij jouw festival? Dan adviseren we je om een adviesgroep van zeer diverse mensen met een beperking hiervoor samen te stellen. Het beste is als zij niet alleen verschillen qua beperking, maar ook als het gaat om verschillende eigenschappen en persoonlijkheden. Het beste is als zij niet alleen verschillen qua beperking, maar ook als het gaat om culturele achtergrond, leeftijd en seksuele voorkeur.  En het is handig als er zowel kritische als meer relaxte mensen tussen zitten.

Niveau 2: inclusieve vorm van je communicatie

Om te zorgen dat mensen ongeacht hun beperking je boodschap meekrijgen, is het belangrijk om communicatie in verschillende vormen aan te bieden. Iemand die blind is, heeft niet zoveel aan een filmpje of visuele bewegwijzering met iconen. Terwijl iemand met een verstandelijke beperking daar juist veel meer aan heeft dan aan lange teksten. Iemand die doof is, wil waarschijnlijk ondertiteling bij de trailer van je festival. Daar waar dat mogelijk is, pas je bestaande communicatiemiddelen aan.

In gevallen waar aanpassen niet kan, zorg je ervoor dat de boodschap ook in een andere vorm beschikbaar is. Daarnaast is het belangrijk dat de informatie voor mensen met een handicap over toegankelijkheid goed vindbaar is op je website. Tot slot, het is slim om een centraal aanspreekpunt in te stellen voor vragen over toegankelijkheid.

Niveau 3: inclusieve inhoud van je communicatie

Het derde niveau gaat over de inhoud. Want wat je communiceert kan mensen met een handicap stimuleren om naar je festival te komen. Of het kan ze juist afschrikken. Dat wil niet zeggen dat er een set gouden regels is waaraan je je dient te houden. Mensen met een beperking zijn namelijk net zo divers als mensen zonder beperking. Ontwikkel het daarom met elkaar. Zo neem je hun perspectief mee ook op het inhoudelijke niveau.

Waarom is inclusieve communicatie belangrijk?

Vanaf 2016 geldt in Nederland een speciaal akkoord: het VN-verdrag Handicap. Hierin zijn gelijkwaardige participatie en toegankelijkheid belangrijke doelstellingen zodat iedereen in de samenleving mee kan doen, dus ook mensen met een beperking. Het geeft je als festivalorganisator natuurlijk ook een goed gevoel als iedereen naar je festival komt. En dat kan, als je helder communiceert wat de voorzieningen en de eventuele obstakels zijn voor mensen met een beperking. Hoe opener je hierover bent, des te vaker komt iedereen omdat ze weten wat ze kunnen verwachten.

Tevreden mensen met een beperking worden zo ambassadeur van je festival. Waardoor je doelgroepen bereikt die je nu wellicht nog niet bereikt. Onderzoek heeft bovendien uitgewezen dat bedrijven die hun inclusiviteit op orde hebben, meer winst maken. Omdat ze uiteindelijk al hun potentiële klanten bedienen.

Lees hier verder