IFPI publiceert rapport over muziek in de EU
12 september 2024
Nieuw rapport benadrukt dat de Europese markt zich op een cruciaal moment bevindt.
IFPI, de organisatie die platenmaatschappijen wereldwijd vertegenwoordigt, heeft een rapport over muziek in de Europese Unie gepubliceerd: Music in the EU: A Global Opportunity. Het rapport onderzoekt de manieren waarop het werk en de investeringen van platenmaatschappijen bijdragen aan het succes van Europese muziek en artiesten, zowel nationaal als internationaal, en biedt tegelijkertijd inzicht in de uitdagingen en kansen voor het behouden en verbeteren van de positie van de EU in het huidige wereldwijde muziekecosysteem. Nu andere regio's over de hele wereld een snelle groei en ontwikkeling doormaken, beschrijft het rapport hoe EU-beleidsmakers kunnen helpen een positieve toekomst voor muziek veilig te stellen in wat een cruciaal moment is voor muziek in Europa.
Klik hier om het rapport te downloaden.
Belangrijkste hoogtepunten:
- De EU is wereldwijd een belangrijke plek voor muziek, maar er is ruimte voor verdere groei. De jaarlijkse inkomsten uit geregistreerde muziek in 2023 bedroegen € 5,2 miljard – meer dan Japan (€ 2,5 miljard), het VK (€ 1,7 miljard) en China (€ 1,3 miljard). Als we de inflatie corrigeren, bedroegen de inkomsten uit geregistreerde muziek in de EU in 2023 slechts 61% van wat ze waren in 2001 (de piek van de inkomsten in de industrie).
- Investeringen van platenlabels hebben een positief domino-effect op de Europese muziekindustrie en geven een impuls aan de bijdragen van het EU-bbp. Elke € 1 die rechtstreeks door platenmaatschappijen wordt gegenereerd of geïnvesteerd, leidt tot een extra bijdrage van € 1,80 aan het bbp van andere delen van de waardeketen van de muzieksector.
- Binnenlandse artiesten zijn relatief succesvoller in Europa, maar de EU loopt het risico achterop te raken op wat de meest concurrerende wereldwijde markt ooit is. In de 22 EU-markten waar IFPI jaarlijks hitlijstgegevens verzamelt, is gemiddeld 60% van De top 10 singles waren nummers van binnenlandse artiesten – vergeleken met slechts 47% in niet-EU-markten.