movisie.nl
Inclusie op de arbeidsmarkt: het risico van assessments in selectie- en promotieprocedures
13 februari 2025
Veel organisaties zetten assessments in bij sollicitaties en promoties, maar dragen deze testen echt bij aan een inclusieve werkomgeving?
Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS) deed onderzoek naar de impact van intelligentie- en persoonlijkheidstesten op inclusie in organisaties. Uit hun literatuuronderzoek blijkt dat voorzichtigheid geboden is. Hoewel assessments bedoeld zijn om objectief talent te meten, kunnen ze onbedoeld leiden tot uitsluiting van bepaalde groepen, zoals mensen met een migratieachtergrond, vrouwen met diverse culturele achtergronden en mensen met een beperking.
Neurodivergente mensen lopen het risico uitgesloten te worden
Vooral mensen met neurodivergente kenmerken – zoals ADHD, autisme, dyslexie of angststoornissen – kunnen benadeeld worden door psychologische en IQ-tests. Taal- en rekenvaardigheden kunnen bijvoorbeeld leiden tot lagere scores, of bepaalde persoonlijkheidskenmerken kunnen als ‘onwenselijk’ worden beoordeeld. Dit vergroot het risico op onbewuste discriminatie en vermindert de kans op een inclusieve werkomgeving.
Wat kun je als organisatie doen?
Om inclusie te bevorderen, is het essentieel om kritisch te kijken naar het gebruik van assessments. Stel jezelf de vraag of deze testen echt bijdragen aan een eerlijk selectieproces en overweeg alternatieve manieren om talent te herkennen, zoals praktijkopdrachten of gestructureerde interviews.
Download hier het rapport:
https://www.kis.nl/publicatie/inclusie-op-de-arbeidsmarkt-het-risico-van-assessments-selectie-en-promotieprocedures