DEN
Inspiratie: 5 keer digitale transformatie in de cultuur
26 januari 2023
Je begrijpt wat digitale transformatie inhoudt en wil graag met jouw organisatie aan de slag. Inspiratie is altijd een fijn startpunt. Doe ideeën op met onderstaande praktijkvoorbeelden.
Hieronder vind je een selectie mooie praktijkvoorbeelden. Deze instellingen gebruiken al verschillende digitale technologieën om een breder publiek te bereiken, en werkprocessen te optimaliseren. Op deze manier bewegen zij mee met de veranderende behoeften van hun publiek.
Zelf voorbeelden?
Deel ze met ons.
Lil Nas X en Roblox
Een concert in de metaverse. Waarom kiest een populaire en wereldberoemde Amerikaanse rapper voor een live concert in de metaverse, en niet voor een podium ergens in de wereld? En waarom kiest het razend populaire gaming platform Roblox om op deze manier samen te werken met een rapper? Het antwoord is simpel: ze willen het publiek van de toekomst (blijven) bereiken. En dat is gelukt: in twee dagen werden de vier shows 33 miljoen keer bekeken. De show was een virtueel concert: alle bewegingen van de rapper werden opgenomen en vertaald naar zijn 3D avatar. Ook veranderden zijn outfits en de Roblox omgeving tijdens de shows. Het enorme succes van deze concerten hint op een goed businessmodel. Zou dit dé manier zijn om nieuwe kunst met het publiek van de toekomst te delen?
ITA en NDT
Groter publieksbereik met hybride programmering. Waarom een hybride programmering als je al een mooi aanbod van fysieke voorstellingen hebt? Omdat het een mooie manier is om een breder, groter en zelfs internationaler publiek te bereiken.
ITA en NDT bieden sinds een paar jaar hun voorstellingen ook via livestreaming aan. Hun programma aanbod is hybride: fysiek én digitaal. Hun uitgangspunt was het creëren en bieden van een extra, unieke ervaring. Digitale bezoekers kregen een theaterervaring die niet onder doet voor de fysieke voorstelling. Bijvoorbeeld door een uniek perspectief op de voorstelling vanuit de dansers. Door de livestreams is de internationale achterban van beide organisaties gegroeid en hebben ITA en NDT beter inzicht in hun publiek. Ook kwamen er nieuwe samenwerkingen tot stand om de hybride programmering mogelijk te maken.
Ontdek meer hier.
Holland Festival
Werkprocessen optimaliseren met een digitaal systeem. Bij het organiseren van een festival of evenement lopen allerlei processen naast elkaar. Zo ook bij Holland Festival. Na een quickscan bleek dat er veel herhaling in documenten en processen zat: iedereen hield zijn eigen bestanden bij en systemen konden niet met elkaar praten. Om die processen te stroomlijnen bracht Holland Festival ze onder in één digitaal systeem: een Customer Relationship Management (CRM) tool die klantenservice, verkoop en marketing faciliteert. Het gehele proces werd in stukken opgedeeld, getest en geoptimaliseerd om zo overzichtelijk te houden: van het opschonen van de database tot het aanpassen van de website.
Het introduceren van deze slimme processen betekent niet alleen efficiënter werken, maar ook nieuwe mogelijkheden. Zoals een goed gestructureerd archief. Een archief van talloze voorstellingen van Holland Festival waar ook het (digitaal) publiek opnieuw van mee kan genieten – op thema, producent of maker.
Ontdek meer hier.
Theater De Kring
Digitaal theater voor inclusie. Theater De Kring omarmt digitale innovatie om aanbod toegankelijker te maken. Bezoekers kunnen nu vanuit huis hoge kwaliteit theatervoorstellingen volgen. 10% van de bevolking leeft met een beperking waardoor ze niet naar het theater kunnen. Theater De Kring bereikt dit publiek met online voorstellingen. Om dit voor elkaar te krijgen werken ze samen met een livestreaming- en on-demand-platform, en investeerden ze in apparatuur en opleiding voor hun technische crew. Deze investering verdienen ze terug door voor online registraties dezelfde ticketprijs te vragen als voor zaaloptredens. Zo bieden ze een online ervaring voor wie dat wil, maar voorkomen ze dat het publiek niet meer naar het theater komt.
Ontdek meer hier.
NNT en Club Guy & Roni
Innovatie in online theater. Hoe kan een online theater mensen op een afstand raken? NNT wilde online een echte theaterervaring maken, inclusief de sociale interactie van een avondje uit. Samen met Club Guy & Roni ontwikkelden ze NITE HOTEL. Bezoekers kunnen op het platform anoniem een stream volgen of via Zoom een live voorstelling ervaren. In de chat kunnen ze reageren. Door mensen heel bewust op één moment naar één platform te leiden werd NITE HOTEL een omgeving waar mensen elkaar ontmoeten en in gesprek gaan.
Het NITE HOTEL platform heeft ook invloed op het maakproces. NNT ziet NITE HOTEL het liefst als een nieuwe kunstvorm die ergens tussen digitaal, film en theater in zit. Een kunstvorm die interactief is.
Ontdek meer hier.
Getty Villa Museum en Media.Monks
Groter publieksbereik met een interactieve ervaring. Getty Villa Museum in Los Angeles wilde meer bekendheid geven aan hun tentoonstelling over het oude Perzische Rijk en een groter, wereldwijd publiek bereiken. Samen met het Nederlands digitaal productiebedrijf Media.Monks creëerde het museum een indrukwekkende, interactieve beleving. Mensen kunnen Persepolis bezoeken in een 3D omgeving, dit is de hoofdstad van het oude Perzië. Het complementeert de fysieke tentoonstelling in Los Angeles en maakt het voor bezoekers ver buiten de stad mogelijk om de tentoonstelling op een unieke manier te beleven.
Een nauwe samenwerking tussen archeologen, historici, kunstexperts, curatoren, makers en digitale techneuten was nodig om het Persepolis van toen nauwkeurig en op een historisch correcte manier weer te geven. Hiermee brachten ze dit stuk geschiedenis tot leven voor een divers, wereldwijd publiek. Van trotse Iraniërs die op deze manier graag hun geschiedenis met de wereld delen tot geschiedenisdocenten en museumbezoekers die nieuwe perspectieven wilden ervaren.
Met digitale technologieën kunnen culturele instellingen unieke werelden creëren. Bijvoorbeeld werelden zoals deze, die we in het echt niet meer kunnen bezoeken.