o.a. SoAlive Music Conference
Intussen in Zuidoost-Europa: nieuw onderzoek onthult Europese blinde vlek in muziek
2 oktober 2025
44% groei, maar nog steeds genegeerd: de uitwissing van Zuid Oost Europa in de EU-muzieksector.
Een nieuw rapport van de SoAlive Music Conference en Flat Line Collective (het platenlabel opgericht door artiest Ruth Koleva) legt de sterke ondervertegenwoordiging bloot van Zuidoost-Europese (ZOE) artiesten binnen het Europese muzieksysteem; en de creatieve, culturele en financiële kosten van het negeren van een regio met meer dan 55 miljoen inwoners.
- Ontdek hier het onderzoek
- Niet zo’n lezert/dossiervretert? Zie hier handige samenvattingen.
Dit onderzoek heeft natuurlijk wel een beetje een hoog “wij van WC-eend willen meer WC-eend-gehalte”, maar het is toch wel interessant. Ondanks de EU-waarden van inclusiviteit en culturele uitwisseling blijft de ZOE-regio (Albanië, Bosnië en Herzegovina, Kosovo, Montenegro, Noord-Macedonië, Servië en de EU-lidstaten Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Slovenië en Kroatië) geconfronteerd worden met structurele barrières voor deelname aan grote festivals, digitale platforms en financiering. Dit is niet alleen oneerlijk—het is ook een gemiste groeikans. De Bulgaarse muziekindustrie groeide in 2023 met 44% (IFPI Global Report 2023), de snelste groei in Europa.
Belangrijkste bevindingen
- Bij 6 grote EU-showcasefestivals (waaronder Reeperbahn, Tallinn Music Week, The Great Escape en meer) vertegenwoordigden ZOE-artiesten slechts 3,4%: slechts 36 van de 1.046 acts—vergeleken met 150 Duitse, 167 Engelse en 82 Baltische artiesten.
- Grote showcases hebben artiesten uit Zuid Oost Europa herhaaldelijk buitengesloten, met als reden “beperkte aanmeldingen” en “kwaliteitskwesties”—zelfs waar er sterke inzendingen waren.
- Selectieprocessen zijn sterk gericht op West-Europese poortwachters, waardoor ZOE-aanvragers taal- en toegangsdrempels ondervinden.
- Gaten in redactionele playlisting: platforms zoals Spotify hebben geen regionale curatoren voor de regio, wat de achterstand vergroot (o.a. door de drempel van 1.000 streams voor inkomsten).
- Promoters en artiesten uit ZOE ondervinden financiële en structurele obstakels, versterkt door agency-bias en ongelijke exportinfrastructuur.
- Muziekexportkantoren zijn schaars (slechts een paar functioneel), waardoor internationale trajecten worden beperkt.
- Van 2014–2020 kregen ZOE-landen per hoofd van de bevolking 36,7% minder Creative Europe-muziekprojecten toegewezen dan vergelijkbare West- en Noord-Europese landen.
- Vertegenwoordiging van livemuziekpodia uit Zuid Oosrt Europa n is vrijwel nihil, waardoor de regio wordt uitgesloten van EU-benchmarking, toegang tot financiering en beleidsinvloed.
Volgens de onderzoekers zijn er verbeterpunten
Waaronder:
-
Festivalselecties: het verkleinen van taalbarrières en culturele vooringenomenheid, en het diversifiëren van jury’s en aanmeldingskanalen.
-
Digitale platforms: het aanstellen van regionale curatoren om het specifieke ecosysteem van Zuidoost-Europa beter zichtbaar te maken.
-
Muziekexport: het uitbreiden van EU-financiering, het versterken van samenwerking tussen exportkantoren in de regio en het ontwikkelen van gedeelde diensten (bijv. voor rechtenbeheer, pitches en tournees).
-
Mobiliteit: het vergroten van de beschikbare fondsen voor artiesten uit Zuidoost-Europa om deel te kunnen nemen aan internationale showcases.
-
EU-programma’s: het nadrukkelijker meenemen van de regio in culturele programma’s (zoals Creative Europe) zodat de toegang gelijkwaardiger wordt.