Bron

IQ Magazine

IQ-magazine: ‘Meerdere landen verkennen mogelijkheden invoeren tickettoeslag’

17 september 2025

Op het Congres Podia Festivals Evenementen was er een presentatie van de Music Venue Trust over een ticket levy.

Volgens het Britse IQ-magazine wordt momenteel in meerdere landen gesproken over de invoering van een tickettoeslag voor grote concerten om livemuziek in kleinere podia te ondersteunen. Onderstaand stuk is een 'parafrase' van een artikel uit IQ Magazine over de opkomst van ticketheffingen en bijdragen voor het ondersteunen van 'grassroots' muziekpodia in verschillende landen. Onder andere in Duitsland, Spanje, Nederland en Canada worden verkennende gesprekken gevoerd over een soortgelijk model als in 2024 is ingevoerd in het Verenigd Koninkrijk.

De voor een BRIT Award genomineerde zangeres Olivia Dean gaat in 2026 op tournee door Australië. Voor die tournee, waarvan de kaartverkoop morgen start, wordt per ticket A$1,10 afgedragen aan de Australian Music Venue Foundation (AMVF), die in maart werd opgericht. Ondertussen zouden de gesprekken over soortgelijke regelingen in Duitsland, Nederland, Spanje en Canada in een vergevorderd stadium zijn.

In Frankrijk bestaat al een wettelijke heffing van 3,5% op concertkaartverkoop, die terechtkomt in een centraal fonds dat wordt beheerd door het Centre National de la Musique (CNM).

Het onderwerp staat naar verwachting hoog op de agenda tijdens het Reeperbahn-panel “Imagine Togetherness – How We Secure the Future of Live Music” in Hamburg, Duitsland, aanstaande vrijdag (19 september), evenals op het 20e ACCES-congres volgende maand in Murcia, Spanje.

De Britse brancheorganisatie LIVE lanceerde begin dit jaar de LIVE Trust, een liefdadigheidsinstelling die wordt gefinancierd via een optionele bijdrage van £1 per ticket voor arena- en stadionconcerten met een capaciteit van meer dan 5.000 bezoekers. Artiesten als Pulp, Diana Ross, Mumford and Sons, Enter Shikari en Hans Zimmer hebben eveneens toegezegd bijdragen van hun Britse tournees aan het fonds te doneren, terwijl de Royal Albert Hall in Londen recentelijk als eerste arena toetrad tot de regeling.

De stap volgde op eerdere toezeggingen van een aantal Britse stadion- en arenatours in 2025 – waaronder die van Coldplay, Sam Fender en Katy Perry – om het grassroots-ecosysteem te ondersteunen via donaties aan de Music Venue Trust (MVT).

“Dit is geen liefdadigheid, het gaat om onderzoek en ontwikkeling,” zegt MVT-directeur Mark Davyd tegen IQ. “Mensen moeten dit niet zien als een belasting; zelfs het woord heffing vind ik ongelukkig, want het gaat over nationale ecosystemen en hoe je die economisch ondersteunt. Hoe investeren we erin zodat we nationale talentpijplijnen in stand houden, en hoe zorgen we ervoor dat lokale toegang tot livemuziek in onze gemeenschappen behouden blijft?”

“De problemen die we in het VK hebben, doen zich elders ook voor – en de oplossingen zullen hetzelfde zijn.”

Davyd gaf gisteren (15 september) tijdens het Congres Podia Festivals Evenementen in Utrecht, Nederland, een presentatie over de heffing en de mogelijke invoering ervan in andere Europese landen.

“De problemen die we in het VK hebben, zie je elders terug en de oplossingen zullen hetzelfde zijn,” zegt hij. “De livemuzieksector is waarschijnlijk wat traag geweest hiermee, terwijl het eigenlijk heel eenvoudig te organiseren is. Het ligt voor de hand om dit te doen en het is logisch om dit als investeringsprogramma te zien.

Wat we eigenlijk moeten doen is dit gewoon oppakken, uitvoeren, en daarna de vragen stellen die we aan onze overheden zouden moeten stellen – waarom hebben zij nog niets vergelijkbaars gedaan met belastingheffing, vergunningen, klachten over geluidsoverlast of bestemmingsplannen? Laten we dit dus regelen, zodat we verder kunnen met de echte discussie die we zouden moeten voeren, bijvoorbeeld over bedrijfsbelastingen die onze arena’s dreigen te verpletteren, en over de btw op tickets, die volledig onhoudbaar is.”

De Britse Labour-parlementariër Chris Bryant verliet onlangs zijn functie als cultuurminister bij een kabinetswisseling. Hij had als doel gesteld om in 2026 50% van de Britse stadion- en arenakaartjes te laten bijdragen aan de grassroots-heffing. Volgens de MVT ligt het percentage nu op zo’n 32%, maar cultuurminister Lisa Nandy zei vorige week in de CMS-commissie dat zij nog steeds achter dat doel staat.

“Ik heb eerder gezegd dat we dit wettelijk zullen vastleggen als het moet, maar de voorkeur gaat ernaar uit dat de sector dit zelf regelt,” aldus Nandy. “Het doel van 50% blijft staan. Ik heb al een gesprek gehad met de nieuwe muziekminister Ian Murray, die hier zeer toegewijd aan is, en we zullen dit werk blijven voortzetten.”

“Onze lichte bezorgdheid over de koers duurde slechts 72 uur.”

Davyd voegt daaraan toe dat eventuele zorgen dat Bryants vertrek zou leiden tot verlies van momentum, snel zijn weggenomen.

“We maakten ons een beetje zorgen omdat Chris Bryant zich heel uitgesproken had opgesteld en er hard in ging,” zegt Davyd. “Hij was vrij direct; hij heeft persoonlijke gesprekken gevoerd met een aantal bedrijven en stuurde echt aan op vooruitgang. Natuurlijk, zodra zaterdag bekend werd dat hij vertrok, denk je even: ‘Gaat dit nu ontsporen?’ Maar toen werd Lisa Nandy gevraagd of het doel nog steeds overeind stond, en ze zei ondubbelzinnig dat ze er nu naar kijken en niet zal aarzelen om een wettelijke heffing in te voeren als de vrijwillige heffing niet blijkt te werken.

Ze zei ook dat ze al gesprekken had gevoerd met de nieuwe cultuurminister, Ian Murray, en dat hij dit als prioriteit in zijn portefeuille heeft. Dus onze lichte bezorgdheid over de koers duurde slechts 72 uur.”