Is er een oplossing voor al dat milieuvervuilende gevlieg van internationale dj’s?
18 maart 2019
Dj Job Sifre pleit ervoor dat collega-dj’s, clubs en agentschappen iets doen aan de milieuvervuiling waaraan ze bijdragen.
Een groot en vaak verheerlijkt deel van het rocksterrenbestaan dat internationaal bekende dj’s leiden, is het eindeloze reizen. Stillevens van vliegvelden, pina colada’s op witte stranden, en platenkoffers voor de Berghain komen dagelijks voorbij als je de glamoureuze levens van je favoriete artiesten een beetje volgt. Bekijk de instagramaccounts van Peggy Gou, Palms Trax en Antal maar eens: er wordt heel wat rondgevlogen om clubs te voorzien van goede muziek. Best gek eigenlijk, in een tijd dat we ons drukker dan ooit maken om het klimaat.
Job Sifre, onder andere resident-dj bij De School, viel dat ook op. Het was voor hem de reden om er een scriptie over te schrijven voor zijn studie muziekmanagement. Hij richtte zich specifiek op dj’s binnen zijn eigen scene, waarmee hij op affiches staat en draaitafels mee deelt. Hij pakte twee agentschappen (het Nederlandse Voyage Direct en het vergelijkbare Duitse Odd Fantastic) en telde hoe vaak zijn collega’s het vliegtuig namen voor een show. Het kwam neer op gemiddeld 32 keer per jaar. Dat zijn, heen en terug, 64 vluchten per jaar voor dj’s als Avalon Emerson, Tom Trago, Oceanic en upsammy. 39 procent van de ondervraagde dj’s kwam boven dat gemiddelde uit.
Toen Sifre vorig jaar meer internationale boekingen kreeg, vroeg hij zich af waarom er binnen zijn vakgebied nooit gesproken werd over milieuvervuilende vliegreizen. Voor dj’s lijkt het een noodzakelijk kwaad. “Het is een beetje een taboe,” vertelt hij. “Niet omdat ze het bewust mijden, maar het is iets waar je liever niet over nadenkt. Je wil liever met een schoon geweten je werk doen. Toen dacht ik: ik wil niet ook iemand zijn die dit onderwerp mijdt. En omdat ik toch een scriptie ging schrijven, besloot ik het hierover te doen.” Voor zijn onderzoek vroeg hij artiesten om mee te doen aan een enquête waarmee hij wilde onderzoeken of ze bereid waren om iets te doen tegen de CO2-uitstoot van hun reizen.
Bekijk hier het volledige artikel.