Jong hiphoppubliek in poppodia en wat betekent dat voor bedrijfsvoering
14 februari 2019
De traditionele poppodia hebben de Nederlandstalige hiphopartiesten ontdekt. Met speciale jongerenfeesten, aparte programmeurs en strenge regels voor de begeleiding, proberen ze de jonge hiphopfan naar concerten te trekken. De Volkskrant hield hierover een enquête onder 25 poppodia en een aantal VNPF-leden licht hun werkwijze toe.
Hiphopartiesten als Boef en Lil’ Kleine zijn al langer actief in het discothekencircuit, waar ze soms twintig minuten optreden en meer optredens per avond kunnen geven. In de grotere Nederlandse poppodia als Paradiso in Amsterdam, TivoliVredenburg in Utrecht, 013 in Tilburg en Het Paard in Den Haag moeten de artiesten vaak een volwassen optreden van anderhalf uur vullen.
Volgens programmeur Pim van Dinther van TivoliVredenburg ontdekt een nieuwe generatie hiphopsterren dat het artistiek uitdagend maar ook erg leuk is om in poppodia op te treden, omdat daar niet zoals in de discotheken een minimumleeftijd van 18 jaar geldt. ‘En de artiesten merken dat je in een popzaal toch beter aan je publiek kunt bouwen. De shows en onze hiphopfeesten voor alle leeftijden zijn vaak meteen uitverkocht, er broeit echt iets.’
De nieuwe hiphop trekt vaak een veel jonger publiek, waardoor een flink aantal podia extra maatregelen neemt en komt met op jongeren gerichte initiatieven, zo zeggen de 25 ondervraagde organisatoren. Soms heeft publiek van onder de 14 bijvoorbeeld extra begeleiding nodig. Ruim de helft van de concertpodia hanteert de huisregel dat een oudere begeleider de fans onder de 16 of 14 jaar moet begeleiden.
Volgens de programmeurs van bijvoorbeeld Het Paard en TivoliVredenburg ervaren podia extra verantwoordelijkheid bij de toestroom van een jong publiek. Zo wordt er vaak extra veiligheidspersoneel ingezet. Sommige poppodia laten hiphopconcerten die naar verwachting een jeugdig publiek trekken, vroeger beginnen, zodat de zaal ook eerder leeg kan stromen.
‘We trekken de concerten waarbij écht jong publiek komt vaak een uur of anderhalf naar voren’, laat het Nijmeegse Doornroosje weten. Het concert kan dan bijvoorbeeld al om 19.00 uur beginnen. Doornroosje zag het aantal hiphopconcerten in de eigen zaal in korte tijd verdubbelen, en voelt zich dus geroepen op de veranderende publiekssamenstelling in te spelen.
Aangezien jongere bezoekers geen alcohol mogen drinken, gaan bij sommige optredens de bierkranen in de zaal dicht. Maar meestal werken de poppodia met de gebruikelijke polsbandjes voor 18-plussers, net als bij de andere concerten. Een zestal podia, zoals de Hedon in Zwolle en Gebr. de Nobel in Leiden, zijn al begonnen met het organiseren van jongerenfeesten met veel hiphop op het programma en weinig of geen alcohol aan de bar.