Bron

Den.nl

Jouw impactverhaal: van outputs naar outcomes

26 september 2024

Lees een willekeurig (impact)rapport en je vindt cijfers die de activiteiten en resultaten van een organisatie beschrijven.

Dit zijn ‘outputs’: informatie die kwantificeerbaar, meetbaar en tastbaar is. Outputs zijn makkelijk vast te leggen en te rapporteren, maar vertellen ons niet het volledige verhaal. Je mist de ‘outcomes’ of impact, de korte- tot langetermijnverandering die het resultaat is van jouw activiteiten.

Duik in het ‘waarom’ achter de data

Je kunt outputs gebruiken in krachtige infographics en datavisualisaties in bijvoorbeeld jaarverslagen. Soms is dit alles dat een subsidieverstrekker moet weten. Outputs kunnen een memorabel verhaal vertellen over de omvang van activiteiten, welk publiek werd bereikt, wanneer en hoe. De data wordt veelal verzameld via Google Analytics, websites, sociale media of streamingplatforms, zonder daadwerkelijke interactie met deelnemers of het publiek.

In dit voorbeeld kijken we naar de data van een digitale productie van een theater:

  • 100 mensen hebben de (digitale) productie op de eerste avond gezien;
  • 15 kijkers keken de voorstelling voor een tweede keer;
  • 28 kijkers deelden de link met iemand anders.

Deze data is makkelijk te meten, te visualiseren en te delen met belanghebbenden. Je kunt echter meer doen met deze data. Weet jij wat de data die je bij de hand hebt betekent? Een quick win! Wat kun je nog meer meten? Welke andere data of gegevens kunnen je helpen het verhaal van jouw project of activiteiten van jouw organisatie te vertellen? Het is goed om dit deel van je impactverhaal goed op orde te hebben.

Dan kun je jezelf de belangrijke vraag ‘en wat maakt het uit?’ stellen.

  • Op basis van het bovenstaande voorbeeld kun je jezelf afvragen:
  • Wat vond het publiek op de korte termijn van de show?
  • Heeft deze digitale kunstervaring bijgedragen aan een verandering in perspectief of mindset? Zo ja, hoe?
  • Waarom deelden 28 mensen de link met iemand anders? Waarom slechts 28 mensen en niet 100?
  • En hoe zit het met de 15 mensen die de show voor een tweede keer keken? Waarom deden zij dit? Vonden ze het leuk of saai?
  • Welke andere informatie kan ons helpen om de verzamelde, kwantitatieve data beter te begrijpen?

Wanneer we dit soort vragen stellen, bevinden we ons in het domein van ‘outcomes’. Outcomes verwijzen meestal naar een verandering in gedrag, acties, ervaring, emoties etc.

Lees hier verder