Bron

Div

Kamermeerderheid wil uitstel zero-emissiezones tot 2029, maar gemeenten houden vast aan invoering

23 oktober 2024

Kamermeerderheid wil uitstel zero-emissiezones tot 2029, maar gemeenten houden vast aan invoering

De invoering van uitstootvrije zones in stadscentra moet volgens een meerderheid in de Tweede Kamer worden uitgesteld tot 2029.

Veel steden willen echter al in januari van start gaan met deze 'zero-emissiezones', waarbij bestelwagens met hoge uitstoot geweerd worden. Maar hoe zit het precies? Hieronder de belangrijkste vragen en antwoorden.

Wat zijn zero-emissiezones ook alweer?

In deze zones mogen vervuilende bestelwagens en vrachtwagens met benzine-, diesel- of gasmotoren geleidelijk niet meer rijden. Dit beleid komt voort uit het klimaatakkoord, waarin is vastgelegd dat de CO2-uitstoot tegen 2030 gehalveerd moet zijn.

Ongeveer 30 steden in Nederland hebben besloten dergelijke zones in te voeren. Voor veertien daarvan staat de startdatum op januari 2025. Het gaat onder andere om steden als Gouda, Eindhoven, Amersfoort, Maastricht, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. In deze gebieden worden alleen nog elektrische of andere schone voertuigen toegelaten, met als doel schonere lucht en minder verkeersproblemen. Zie ook hier eerdere berichtgeving van ons hierover.

Wat speelt er nu?

Een Kamermeerderheid wil dat de verplichting voor ondernemers om uitstootvrije voertuigen te gebruiken wordt uitgesteld tot 2029. Dit standpunt wordt gesteund door partijen als de VVD, PVV, BBB, en SGP. Ook het kabinet staat open voor uitstel, zoals eerder aangegeven in het regeerprogramma, waarbij men overweegt om landelijk uitzonderingen te maken voor bijvoorbeeld ondernemers.

Toch blijft de invoering van zero-emissiezones een gemeentelijke bevoegdheid, en veel gemeenten willen hier geen verandering in aanbrengen.

Gaat de invoering dan niet door?

Zo simpel ligt het niet. Veel gemeenten willen juist wel doorgaan met de invoering van de zero-emissiezones. Deze beslissingen zijn jaren geleden genomen, met de nodige voorbereidingen. Ondernemers die zich hebben voorbereid door duurzame voertuigen aan te schaffen, zouden benadeeld worden als de maatregel nu wordt uitgesteld.

Daarnaast is er op korte termijn weinig te regelen voor het ministerie, mocht het toch besluiten iets te willen doen. In veel gemeenten staan de zones gepland om op 1 januari in te gaan, wat over twee maanden al is.

Wat is de huidige stand van zaken?

De Tweede Kamer wil dat de staatssecretaris een plan presenteert waarmee ondernemers tot 2029 nog voertuigen op benzine, diesel of gas kunnen gebruiken in stadscentra. Of de staatssecretaris hiermee instemt, is nog niet duidelijk.

Ondertussen hebben de veertien gemeenten die per 1 januari een zero-emissiezone willen invoeren, in een gezamenlijke verklaring aangegeven dat ze vasthouden aan hun plannen. Zij benadrukken dat dit een gemeentelijke bevoegdheid is en vinden dat het uitstellen van een al lang gepland beleid niet getuigt van een betrouwbare overheid.