Kunsten '92
Maatschappelijk Noodpakket gepresenteerd aan de politiek
9 september 2025
Vandaag, precies een week voor Prinsjesdag, is in Nieuwspoort het Maatschappelijk Noodpakket gepresenteerd.
Geen houdbaar eten of kaarsen in dit Maatschappelijk Noodpakket, wel actiepunten zoals het behoud van het lage btw-tarief op essentiële publieke goederen en het instellen van een Nationaal Coördinator voor Maatschappelijke Weerbaarheid. Dit actieplan vanuit uiteenlopende sectoren is een gezamenlijke oproep aan de politiek om te investeren in een weerbare samenleving. In zeven actiepunten dringen de organisaties uit cultuur, sport, nieuwsmedia, boeken en evenementen aan op investeringen in dat wat Nederland samenbrengt in tijden van polarisatie.
Het Maatschappelijk Noodpakket werd gepresenteerd tijdens een ontbijtsessie onder leiding van Frederique de Jong en in aanwezigheid van onder anderen Victoria Koblenko, actrice en presentatrice, Kamran Ullah, hoofdredacteur van De Telegraaf, Babs Gons, dichter der Nederlanden, Boris van der Ham, bestuurder en acteur, Malou Gorter, actrice en voorzitter van Act Acteursbelangen en Edwin van der Sar, voormalig doelman en algemeen directeur van AFC Ajax.
Zij vertegenwoordigen vijf sectoren die de maatschappelijke infrastructuur, de motor van onze samenleving, vormen: De Creatieve Coalitie, CPNB, KNVB, Kunsten ’92, Mediafederatie, NOC*NSF, NDP Nieuwsmedia, POS (Platform Ondernemende Sportaanbieders) en de VVEM (Vereniging van Evenementenmakers).
De samenleving die je wilt verdedigen
Het is onrustig in de wereld om ons heen: oorlog, conflict en instabiliteit. Deze razendsnelle ontwikkelingen vragen om een sterker Nederland. Een Nederland dat investeert in een weerbare samenleving. Weerbaarheid betekent niet alleen meer tanks en drones. Het betekent ook het verdedigen van wie wij samen zijn. Juist nu moeten we investeren in de fundamenten van onze vrije en democratische samenleving: in wat ons verbindt, in wat ons gezond houdt, in wat ons informeert. In cultuur, sport, nieuwsmedia, boeken en evenementen.
Deze maatschappelijke infrastructuur is de motor van onze samenleving. Hier maken we ons lichaam sterker, onze geest rijker, ons hart voller. Wij zijn een land dat maakt, denkt, leest, speelt en ervaart. Niet als luxe, maar als manier van samenleven. En dat is precies wat we moeten beschermen.
De waarden die autoritaire regimes ondermijnen – vrijheid van meningsuiting, de vrije pers, solidariteit, cultuur, zelfexpressie, gemeenschapszin – zijn juist de waarden die wij moeten koesteren. Investeren in maatschappelijke sectoren is geen bijzaak. Het is kernbeleid voor een veerkrachtig en weerbaar Nederland.
Zeven actiepunten voor een weerbaar Nederland
- Behoud het lage btw-tarief (9 %) op cultuur, boeken, sport, media en evenementen.
- Ontwikkel een langetermijnvisie en -agenda: stel een Nationaal Coördinator voor Maatschappelijke Weerbaarheid aan.
- Iedereen moet toegang houden tot cultuur, sport en pluriforme nieuwsgaring – leg dit vast in de wet of pas dit toe in het beleid.
- Stimuleer ondernemerschap en garandeer een eerlijke beloning.
- Stimuleer samenwerking van onze sectoren met andere domeinen zoals zorg, welzijn en onderwijs.
- Laat technologische vooruitgang nooit ten koste gaan van onze menselijkheid.
- Versterk wat ons verbindt – dát maakt Nederland weerbaar.