Bron

Mojo.nl

MOJO lanceert ‘Join us on the road to zero waste’

29 mei 2024

MOJO lanceert ‘Join us on the road to zero waste’

MOJO lanceert de campagne Join Us On The Road To Zero Waste, gericht op het drastisch verminderen van restafval op de festivalcampings.

Het initiatief gaat dit jaar van start op Pinkpop, Down The Rabbit Hole en Lowlands. Het onderstreept MOJO’s commitment om uiterlijk in 2030 alle festivals en evenementen circulair en klimaatneutraal te organiseren.

Bijna 40% van de totale afvalberg van alle MOJO festivals en concerten in de buitenlucht, wordt door bezoekers achtergelaten op drie festivalcampings. Voor een groot deel bestaat dit uit regulier huisvuil: verpakkingen van meegebracht eten en drinken, etensresten maar ook textiel en funartikelen. Ook worden er op maandagochtend kampeerspullen zoals (party)tenten, luchtbedden en slaapzakken achtergelaten. Deze stromen worden nu nog voornamelijk als restafval verbrand. Dit leidt tot onnodig verlies van kostbare grondstoffen en CO2-uitstoot.

Structureel andere aanpak campingafval

“We gaan het probleem met campingafval vanaf dit jaar structureel anders aanpakken. Met ‘Join Us On The Road To Zero Waste’ zetten we een grote stap naar een schone, circulaire festivalcamping waar uiterlijk in 2030 zoveel mogelijk goede spullen of materialen worden hergebruikt of gerecycled tot nieuwe grondstof. De afgelopen jaren hebben we op onze festivals gemerkt dat bezoekers graag meewerken, vooral als we het proces van afval scheiden en inleveren zo makkelijk mogelijk maken. Wij gaan daar nu voor zorgen”, zegt Kees Lamers, Duurzaamheidsmanager bij MOJO. “…Maar we kunnen dit niet alleen en hebben de hulp van alle campingbezoekers nodig om dit ambitieuze doel te bereiken.”

Recycle Kit

Om bezoekers op weg te helpen, biedt MOJO bij aankomst op de festivals een Recycle Kit aan. Hierin vinden campingbezoekers informatie en middelen om afval te sorteren. Het gaat om vier recyclezakken voor papier, plastic, statiegeld en restafval. Daarnaast kunnen bezoekers kapotte kampeerspullen aanbieden. Het is de start van een meerjarige aanpak die toewerkt naar nul restafval in 2030. Dit eerste jaar zal vooral in het teken staan van het grondig analyseren van de kwaliteit van de sortering door bezoekers.

Neem kampeerspullen mee terug naar huis

De campagne moedigt bezoekers vooral aan om kampeerspullen weer mee naar huis te nemen en te hergebruiken of door te kiezen voor het huren van kampeeruitrusting. Er is een groeiende vraag van festivalbezoekers naar handiger en vooral duurzamere oplossingen. Bijvoorbeeld Zzz, het eerste circulaire festivalmatras, staat opgeblazen en klaar voor gebruik bij Down The Rabbit Hole. Ook biedt Lowlands tentverhuur en Zzz-matrassen aan, en Pinkpop beschikt over diverse huurmogelijkheden. Dit bespaart ook het onnodig slepen met spullen.

Wat doet MOJO zelf aan duurzaamheid?

In januari 2023 heeft MOJO haar duurzaamheidsbeleid gepresenteerd. Uiterlijk in 2030 wil MOJO dat haar festivals, concerten en kantoren klimaatneutraal en circulair zijn. Dit geldt ook voor de muzieklocaties AFAS Live en Ziggo Dome. Dit streven vereist niet alleen een gedragsverandering van de bezoekers, maar ook grote investeringen van MOJO zelf en significante operationele aanpassingen. Zo werkt MOJO actief samen met grondeigenaren van diverse evenementenlocaties om aansluitingen op het vaste net te realiseren, waardoor dieselaggregaten overbodig worden. Dit jaar wordt een herbruikbare koffiebeker in het publieksgebied bij de festivals en de concerten in het Goffertpark geïntroduceerd. Daarnaast wordt een plan ontwikkeld voor de eiwittransitie en wordt de samenwerking met fan car sharing platform Slinger uitgebreid met meerdere locaties. Backstage is een ‘Bring Your Own Bottle’-beleid ingevoerd, wat jaarlijks honderdduizenden plastic flesjes water uitspaart.

Wie is MOJO?

MOJO organiseert al meer dan 50 jaar concerten met nationale en internationale artiesten in zalen, festivals op weides en evenementen in stadions. Met jaarlijks circa twee miljoen bezoekers is het bedrijf in een unieke positie om bewustzijn te creëren en gedragsverandering te stimuleren, en zelf bij te dragen aan een duurzame samenleving. Welke stappen MOJO al heeft gezet, is te vinden in deze tijdlijn, waar alle inspanningen en mijlpalen worden bijgehouden.

Meer informatie: www.mojo.nl/duurzaamheid