Nederlandse muziekbranche overhandigt 60.000 handtekeningen petitie ‘Liefde voor Muziek’ aan OCW-minister Van Engelshoven

23 juni 2020

Donderdagmiddag 25 juni om 13.15 uur overhandigt de Nederlandse muziekindustrie de resultaten van de petitie ‘Liefde voor Muziek' aan OCW-minister Van Engelshoven. De campagne werd vorige maand in het leven werd geroepen om aandacht te vragen voor de nijpende situatie waarin de muziekindustrie momenteel verkeert na drie maanden zonder inkomsten.

De sector ging als eerste op slot en zal als laatste weer open gaan. Zonder enige vorm van extra ondersteuning zal zeker 50% van de 150.000 mensen werkzaam in de live muziek-industrie deze crisis financieel niet overleven.

Maar liefst 60.000 handtekeningen zullen aan OCW-minister Van Engelshoven worden aangeboden, afkomstig van onder meer artiesten en hun fans, promoters, toeleveranciers, agenten, boekers, managers en platenlabels. Zo'n 9000 bedrijven ondertekenden de petitie.

Nederlandse (live) muziekindustrie in zwaar weer
In maart van dit jaar verstomde als gevolg van het coronavirus alle livemuziek in poppodia, concertzalen en op festivals even onverwachts als abrupt. Veel artiesten, gezonde bedrijven en ZZP’ers hebben sindsdien geen omzet of inkomen meer. Tienduizenden banen en knowhow dreigen verloren te gaan. Nederland heeft nationaal en internationaal succesvolle sterren in alle genres van de pop, dance en jazz. Deze kunnen optreden dankzij een groot ecosysteem van 150.000 professionals.

Immers: livemuziek bestaat niet alleen uit de artiest die op het podium staat, maar uit een daarmee verbonden keten van onder meer boekingskantoren; evenementenorganisatoren; backliners; (tour)managers; programmeurs; poppodia; muziek media; geluid- en lichttechnici; zaalbeheerders; podiumbouwers; cateraars; beveiligers; merchandisers; (tent- en bus)verhuurders; marketeers; promotie- en mediaspecialisten; detailhandelaren en platenmaatschappijen. Samen leveren zij een essentiële bijdrage aan de economie en aan het welzijn van ons land.

Toekomst gericht op duurzaamheid, genderneutraliteit en inclusiviteit
De live muziek-industrie stond als eerste stil en zal als laatste weer open gaan. Ze bestaat uit veel méér bedrijven en organisaties dan alleen de met subsidie ondersteunde kunstinstellingen of de grote promotors. Haar voortbestaan hangt aan een flinterdun zijden draadje. Het toestaan van slechts honderd bezoekers bij concerten kost geld en biedt geen enkel perspectief. De sector is blij met de initiële generieke financiële steunmaatregelen van de overheid, maar die zijn onvoldoende voor ZZP’ers en voor bedrijfseigenaren. Gevreesd wordt dat het hele culturele ecosysteem zonder compensatie van minimaal twee kwartalen met -letterlijk- nul inkomsten, zal instorten.

De muziekindustrie blikt verder vooruit en wil beter uit deze crisis komen op bijvoorbeeld het vlak van duurzaamheid, genderneutraliteit en inclusiviteit. Uiteindelijk doel is hier Europees beleid voor te bewerkstelligen.

Nederlandse cultuursector
Cultuur verbindt, vermaakt en reflecteert en is van onschatbare waarde. Het CBS presenteerde vorig jaar cijfers die ook het economische belang van de creatieve en culturele sector (inclusief media) nog eens onderstrepen. De bijdrage van cultuur en media aan de Nederlandse economie (bbp) bedraagt 3,7 procent; een waarde van 25,5 miljard euro. Dit gaat gepaard met een aandeel van 4,5 procent in de totale werkgelegenheid. Hiermee is de cultuursector bijna net zo groot als de Bouwnijverheid (4,2%) maar tweemaal zo groot als de Landbouw, Bosbouw en Visserij tezamen (1,6%), en negen keer zo groot als de Luchtvaart.

Huishoudens consumeren voor 14,1 miljard euro aan cultuur- en mediaproducten. Toeristen komen naar Nederland vanwege Rembrandt en Van Gogh of voor een van de 1100 jaarlijkse muziekfestivals, waar horeca en winkeliers van profiteren. Buitenlandse bedrijven vestigen zich het liefst in steden met een groot cultureel aanbod. Ook onderzoekers van TNO kwamen onlangs tot een dergelijke conclusie. In een artikel in ESB stellen zij dat de creatieve en culturele sector belangrijker is dan gangbare cijfers suggereren.

Online
www.liefdevoormuziek.nu
https://www.instagram.com/liefdevoormuzieknu/
https://www.facebook.com/liefdevoormuzieknu
#liefdevoormuzieknu